Vil du betale 4980,- for å få fjernet dotten?

Flere digi.no-lesere har den siste tiden mottatt en eller flere fakturaer pålydende 4980,- kroner fra et dansk selskap som kaller seg No Dots ApS. Vårt råd: Ikke betal!



I en glorete DM-kampanje der lokkemiddelet er at du kan bli med i trekningen av en reise til en verdi av 36.000 kroner dersom du aktiverer din såkalte "Qname-akselerator", forsøker nå et dansk selskap å få norske selskaper til å bla opp nesten 5000 kroner for et produkt som beskrives på heller ullent vis.

Katalysator Media AS - selskapet som utgir nettavisene digi.no, iMarkedet, Propaganda og DinSide - har mottatt fakturaer pålydende kroner 4980,- kroner for hver av de fire avisene. Alle regningene er påført faktura-, KID- og kundenummer slik at det kan se ut som man allerede er kunde. For Katalysator Medias del er det ikke tilfelle.

Også Reuters Norge opplyser at de har mottatt tilsvarende regninger, i likhet med en rekke kunder som kjøper tjenester av selskapet Assist2net, får digi.no opplyst.

Alle fakturaer er påført 18/04-2003 som forfallsdato, mens det i feltet for merverdiavgift klart og tydelig står "kr0,00".

På selve fakturaen står det ingenting om at du kan kaste den rett i søpla - hvilket du både kan og bør gjøre - men hvis du leter med lupe på det vedlagte dobbeltsidige DM-materiellet, står det å lese med liten, blå skrift:

"Hvis du ikke vil ha et Qname, skal du bare kaste fakturaen. Vi krediterer den når kampanjen er slutt. Din Qname-registrering blir dermed slettet. Men før du gjør det, skal du vite at du samtidig gir avkall på muligheten for å vinne en reise for fire personer".





Hva er så dette produktet du kan få kjøpt for skarve 4980,- kroner (du SPARER "kr. 14.000 ved å innbetale på vedlagte girokort innenfor 14 dager", ifølge reklamen)?

På www.nodots.dk og www.no-dots.com åpenbarer følgende varedeklarasjon seg:

"QNames fra NoDots er et intelligent system, som forbinder kunder med de riktige hjemmesider. Kunder, som leter etter deg, kan nå skrive det åpenlyst riktige navn direkte i nettleseren. De skriver firmanavnet ditt uten www og uten å skulle gjette på om "etternavnet" skal være .no, .se, .dk, .com, .net eller .nu. Helt uten dot's - NoDots! Du og firmaet ditt får det personlige QName fra NoDots. Det blir et unikt Qname for ditt firma. Det sender brukerne direkte til din hjemmeside. Du slipper for at kundene dine skriver et søkenavn i en søkemotor og får hele listen med konkurrentene dine (pluss tusenvis av andre adresser) i stedet for bare din hjemmeside. Qnames - Det er lett, enkelt, presist og hurtig."

digi.no har prøvd en liknende løsning som svarer til denne beskrivelsen, den er gratis og kalles Internet Explorer (autogenererer et søk på MSN).

På hjemmesiden til det danske selskapet, som vi forøvrig ikke finner en eneste opplysning om når vi søker i Eniros danske bedriftsdatabase, står det ellers å lese at "Det dansk registrerte Internettselskap No Dots ApS har levert sentral service og profesjonelle løsninger til IT-bransjen siden 1997. NoDots har vært en dynamisk leder og sentral medspiller i relasjoner som hosting, softwareutvikling, hjemmesidedesign og - produksjon og salg av domenenavne."

Vi kan dessuten lese at "Qname's funksjonalitet og innlysende riktige profil og fokus er allerede kjent og vidt utbredt i Danmark, fordi QName gir alle brukere Internettets mest enkle form for navigering."

Når digi.no forsøker å finne mer informasjon om selskapet og dets produkter via søkemotorer som Google, Alltheweb og Kvasir, er resultatet heller nedslående. Intet resultat. Treff får vi heller ikke med arkivsøk hos danske aviser, selv om atså Qname "er vidt utbredt i Danmark" og at selskapet No Dots ApS "har levert sentral service og profesjonelle løsninger til IT-bransjen siden 1997".

Hm. Kanskje et whois-søk for å finne ut mer om domeneeieren vil hjelpe oss? Joda, vi får opplyst at begge domenene (www.nodots.dk og www.no-dots.com) ble registrert først i februar i år, selv om altså No Dots ApS "har levert sentral service og profesjonelle løsninger til IT-bransjen siden 1997". Sidene finnes dessuten bare på norsk og dansk, ikke på engelsk, hvilket for mistenksomme sjeler jo kan synes noe besynderlig for et selskap som ifølge egenreklamen er "PART OF NODOTS INTERNATIONAL WITH OFFICES IN LONDON, HONGKONG, LOS ANGELES AND AUSTRALIA".

OK, vi får prøve telefonnummeret som er oppgitt på DM-kampanjen. En hyggelig dame svarer bekreftende på spørsmålet om vi er kommet til No Dots ApS. Vi presenterer oss, forteller at vi har noen spørsmål om selskapet, og spør hvem som eier selskapet.

- Det er vår administrerende direktør, Torben Lindemann.

Torben Lindemann står også oppgitt som "Marketing Direktør" i DM-kampanjen digi.no og flere andre norske bedrifter har mottatt de siste par dagene.

- Kan vi få snakke med ham?

- Han er her, et øyeblikk.

Pause.

- Hvor sa du at du ringte fra?

- En norsk internettavis som heter digi.no. D-I-G-I punkt N-O.

Ny pause.

- Kan jeg få ditt navn og telefonnummer, så ringer han tilbake?

Vi inngår en avtale om det, men ingen ringer tilbake.

Vi forsøker derfor å søke i Dun & Bradstreet Danmarks årsregnskapdatabase og finner der at No Dots ApS faktisk ble etablert i 1997 men at hjemmesiden skal være www.ithouse.dk.

IT House - det lyder jo kjent. Var det ikke det et firma som ble i fjor sommer fikk sterk kritikk for brudd på god markedsføringsskikk? En artikkel i danske Computerworld bekrefter vår erindring. Her beskrives den samme metoden brukt mot danske bedrifter som nå forsøkes i Norge:

IT House sendte ut fakturaer til 2.500 danske bedrifter. Akkurat som i No Dots-kampanjen foreslår også IT House på sine fakturaer et søkeord – som regel firmanavnet - til den nette pris av kroner 5000.

I et intervju med Computerworld Online karakteriserte Carsten Strøjer i den danske Forbrukerstyrelsen kampanjen som et klart "brudd på god markedsføringsskikk".

Administrerende direktør Henrik Bang i IT House avviste dette på det mest bestemte og gjorde det klart at det kun var snakk om et kreativt tilbud:

- Vi har fått mange negative reaksjoner fordi firmaene trodde at vi var ute etter å franarre dem penger. Men vi ville bare kjøre en annerledes kampanje og samtidig gjøre det mulig for dem å bestille ytelsen raskere hvis de var interessert. Hvis et firma har betalt ved en feil refunderer vi selvfølgelig beløpet, sa Bang til Computerworld Danmark.

Den samme Bang var for øvrig tidligere markedsføringsdirektør i selskapet Keyword Danmark, som dessuten lå vegg i vegg med IT House. Nå viser det seg at Keyword Danmark er involvert i en juridisk strid med sin tidligere partner, IT House, nå under navnet Keyworld Nordic, om retten til å selge såkalte "keynames" i Danmark...

Og nettopp Keyword Danmark gjentok stuntet så sent som i desember i fjor. Da dumpet såkalte "proforma-fakturaer" pålydende 5000 kroner ned i brevsprekken til omkring 1000 danske selskaper. Politiet i København uttalte da til danske Computerworld at man ikke kunne forfølge saken.

- Det er ikke god markedsføringsskikk, men fordi det med liten skrift i følgebrevet står at man kan kaste fakturaen hvis man ikke er interessert, så er ikke fakturaene ulovlige, uttalte kriminalinspektør Niels Jørgen Abildgaard ved bedrageriavdelingen hos Københavns Politi.

Vår konklusjon: Tilbudet fra Nodots, Keyword Danmark, Keyworld Nordic, IT House eller hva nå selskapene måtte kalle seg, er kanskje ikke ulovlig ifølge dansk lovgivning, men det er definitivt ikke god markedsføringsskikk. Men enda viktigere: Det produktet man forsøker å selge er definitivt ikke verdt 4980 kroner. Så om du har mottatt en faktura som passer til beskrivelsen over, kast den, eller be om å få refundert pengene om du ved en feiltakelse har betalt.

Til toppen