Bildet viser utskytingen av en satellitt som er med i det ambisiøse Galileo-samarbeidet. Nå søker Norsk Romsenter etter norske gründere som vil ta navigasjonstjenester ett steg videre. Er det deg? (Bilde: ESA–S. Corvaja)

Vil du revolusjonere GPS-en?

Da trenger Galileo deg.

Det europeiske satellittnavigasjonssystemet Galileo skal frem mot 2020 sørge for langt bedre posisjoneringstjenester. Ved å sende opp 30 satellitter under den felles Galileo-paraplyen skal GPS-tjenestene gå fra en treffsikkerhet på mellom fem og 20 meter til mellom en og tre meter.

De siste årene har GPS blitt allemannseie. Enhver smarttelefon har innebygget GPS, som blir brukt i stadig flere tjenester og apper. Men kan man ta teknologien enda lengre? Det håper europeiske romaktører som har sjøsatt en internasjonal innovasjonskonkurranse som er åpen for absolutt alle. Eneste som trengs er at man har en idé om hvordan satellitt-navigasjon kan brukes på nye måter.

De nye satellittene skal gjøre navigasjon langt mer nøyaktig.
De nye satellittene skal gjøre navigasjon langt mer nøyaktig. Bilde: ESA

Som kjent er Norge en betydelig romfartsnasjon, særlig målt i folketall, og Norsk Romsenter er godt representert i konkurransen som en av 25 regionale arrangører. Dersom man vil delta kan man selv velge hvilket av de 25 landene man vil delta i. For norske virksomheter vil det være nærliggende å søke seg til Norge, men det er mulig å velge en av de andre.

Hva er så premien? Dersom man vinner den norske konkurransen får man en plass til to på StartupLab i Forskningsparken i seks måneder. Hensikten er at man da kan ta ideen og gjøre den til en forretning. Den som vinner hovedprisen i den internasjonale konkurransen får i tillegg 20.000 euro, 151.000 kroner etter dagens vekslingskurs. Det deles også ut flere underpriser, blant annet ESAs innovasjonspris som består blant annet av 10.000 euro.

Mer informasjon og lenker til riktige skjemaer finner du her.

 Steinar Thomsen, seksjonssjef navigasjon hos Norsk Romsenter, håper på mange norske bidrag i en stor innovasjonskonkurranse. Håpet er å få frem nye innovative bruksmåter for navigasjonsteknologi.
Steinar Thomsen, seksjonssjef navigasjon hos Norsk Romsenter, håper på mange norske bidrag i en stor innovasjonskonkurranse. Håpet er å få frem nye innovative bruksmåter for navigasjonsteknologi. Bilde: Trude Eng

– Norge er en romfartsnasjon og vi vet at det er svært mange gode ideer der ute. Vårt håp er at noen kan bruke denne konkurransen som en motivasjon for å ta det ett steg videre, sier Steinar Thomsen, seksjonssjef satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter til digi.no.

Sammen med Norsk Romsenter arrangerer Oslo Tech en lansering av konkurransen 22. mai. Nå håper Norsk Romsenter at norske gründere kjenner sin besøkelsestid og melder seg på, noe du kan gjøre her.

Det kan være gode grunner å bli med. Markedet for satellittnavigasjonstjenester beregnes til å være på svimlende 100 milliarder euro, 755 milliarder norske kroner i dag. Innen 2020 er det forventet å vokse til 240 milliarder euro, 1 811 milliarder norske kroner.

Norsk industri er godt representert som leverandører til satellittene i systemet. Norske myndigheter har forpliktet én milliard kroner de kommende årene til deltakelse i ESA. Disse pengene kommer blant annet tilbake i form av innkjøp av norsk teknologi.

Til sist: Om du vinner - sørg for å tipse oss i digi.no om det!

    Les også:

Til toppen