Vil erstatte CD-plata

Platebransjen vil selge minnekort med mp3-filer over disk, og inngår samarbeid med SanDisk

Platebransjen har slitt med overgangen til en distribusjonsmodell som fungerer godt på Internett, til tross for godt salg gjennom nettbaserte musikkforretninger som Apples iTunes.

På sikt er det ventet at salget av nedlastede låter vil gå forbi det tradisjonelle salget av CD-plater, men det virker ikke som om platebransjen er villig til å gi slipp på distribusjonen av fysiske medier riktig ennå.

Fire store plateselskaper planlegger nå et nytt medieformat som vil være kompatibelt med PC-er, mobiltelefoner og andre bærbare enheter. Flashminnekort med hele album blir snart tilgjengelig for salg, uten kopibeskyttelse.

Det nye musikkformatet lyder navnet SlotMusic, og er kommet i stand etter en avtale mellom EMI, Sony BMG, Universal og Warner.

Musikk vil ifølge plateselskapene bli levert på flashkort fra SanDisk, som baserer seg på microSD-standarden. Låtene skal leveres som mp3-filer helt uten kopibeskyttelse (DRM) i opptil 320 kilobytes per sekund.

For å sørge for ytterligere kompatibilitet med ulike maskinvare vil det følge med en liten USB-overgang. Kapasiteten på kortene blir 1 gigabyte, som betyr at det er satt av god plass til ekstramateriale, for eksempel videosnutter eller bilder.

Illustrasjonen viser hvilke ambisjoner plateselskapene har for det nye formatet. De håper å kunne erstatte CD-plata. (Kilde: slotmusic.org)
Illustrasjonen viser hvilke ambisjoner plateselskapene har for det nye formatet. De håper å kunne erstatte CD-plata. (Kilde: slotmusic.org)

Tanken bak konseptet er at SlotMusic-kortene skal erstatte CD-plater i alle portable enheter som kan spille av digital musikk, men som er for små til å ha integrert CD-spiller.

De fire store plateselskapene ser på kortene som et «anvendelig nytt fysisk musikkformat for det 21. århundre» og de lover å lansere kort med noen av deres viktigste artister i god tid før jul.

Det er ikke klart hvem disse artistene er, eller hva prisen på kortene blir.

Selskapene anser det nye formatet som et eksperiment, og kortene blir i første rekke kun tilgjengelig for salg i USA, gjennom kjeder som Best Buy og Wal-Mart.

    Les også:

Til toppen