Etter at de lanserte Dropbox i 2007 har gründerne Drew Houston (t.h) og Arash Ferdowsi opplevd voldsom vekst. Flere har forsøkt å kjøpe selskapet, men de har nektet. Nå tar de sikte på å lansere den naturlige evolusjonen av harddisken. Tirsdag lanserte selskapet en rekke nye APIer til utviklere for å gjøre tjenesten enda mer brukervennlig. (Bilde: Dropbox)

Vil erstatte harddisken din

Vill vekst for Dropbox.

Lagringstjenesten Dropbox har vokst ekstremt den siste tiden. Til tross for bekymringer med å lagre filer på amerikanske tjenester, har selskapet vokst fra 100 millioner brukere i november i fjor til 175 millioner sommeren i år. Mer enn en milliard filer blir synkronisert via tjenesten hver eneste dag.

Det kom frem da selskapet tirsdag arrangerte sin utviklerkonferanse, DBX, i San Francisco.

Men selskapet vil mer enn det.

– Vi er stolt over at Dropbox har blitt hjemmet for millioner av menneskers mest viktige saker. Vi vil at ting skal være tilgjengelig, alltid, uansett om du er på din bærbare på jobb, nettbrett på flyet eller smarttelefonen på bussen.

- Å holde enheter og apper synkronisert med de mest oppdaterte dataene har gått fra å være «fint å ha» til å bli essensielt. Det er en skikkelig utfordring til de som utvikler apper, skriver gründer Drew Houston på selskapets blogg i forbindelse med hans tale til utviklerkonferansen.

Slik håper Dropbox å bli en essensiell del av fin IT-hverdag.
Slik håper Dropbox å bli en essensiell del av fin IT-hverdag. Bilde: Dropbox

Å kunne synkronisere bedre mellom apper på ulike enheter er nettopp det Dropbox lanserte muligheten for på konferansen. De lanserer nå Dropbox Platform, som de selv skriver skal bli det beste fundamentet for å koble sammen verdens apper, enheter og tjenester på tvers av – ja nettopp, plattformer.

I februar lanserte Dropbox et API til utviklere for å synkronisere sine apper i iOS og Android med Dropbox. Tirsdag lanserte selskapet Datastore API, som skal sikre at synkroniseringer gjort offline på en iPhone ikke vil rote det til når filene skal brukes på en bærbar PC senere.

Dermed blir de samme mulighetene som Yahoos e-posttjeneste og Mailbox, som ble kjøpt av Dropbox tidligere i år, tilgjengelig for alle utviklere. De vil også sørge for at man får synkronisert data fra andre ting enn filer, eksempelvis spill.

Tanken er at spill som du bruker på ulike enheter lett skal kunne trekke ut data fra Dropbox sine systemer, uten at du som bruker trenger å tenke på noe annet enn å spille. Så når din Android-telefon går tom for strøm skal du kunne fortsette å spille på det samme nivået når du laster Angry Birds på din iPad.

Strategien til selskapet synes å være klar. Dropbox vil etablere lagrings- og synkroniseringslaget som smører samhandlingen mellom alle brukernes enheter – og dermed dra seg fra å være en «leid harddisk» til å bli en helt essensiell komponent for de som vil bruke sine mange enheter på mest mulig smidig måte. Og dette på tvers av plattformstengsler.

– Vi skal erstatte harddisken. Da mener jeg ikke at du kan skru opp Macbooken din og finnen en Dropbox inni. Det er den åndelige etterfølgeren vi i dag skal lansere, sa Dropbox-topp Drew Houston på konferansen ifølge Wired.

Vil du sjekke ut de nye utviklerverktøyene og API-ene kan du klikke deg inn på denne siden.

Til toppen