First Flight skal hjelpe med å gjøre spennende ideer til virkelighet. (Bilde: Sony)

teknologi

Vil folkefinansiere egne produkter

Sony med kreativt initiativ.

Teknologigiganten Sony har slitt økonomisk, men man skulle trodd at selskapet likevel har råd til å bruke litt penger på eksperimentelle produkter. 

Likevel velger nå Sony i Japan å lansere en eget nettsted for folkefinansering av produkter deres egne ingeniører utvikler. 

Poenget er interessant: Meningen er å støtte opp om konsepter og produkter som er unike og annerledes, og skal bidra til at selskapets ansatte blir inspirert til å klekke ut nye ideer.

Les også: Slik skal Sony redde seg selv.

Meningen er at denne plattformen (som kalles First Flight) skal kunne ta et produkt fra en idé til finansiering og videre til kommersiell lansering.

Mer kreativitet

First Flight er en utvidelse av et eksisterende initiativ hos Sony som skal bidra til at flere ideer internt hos selskapet blir satt ut i livet. 

Det er allerede tre ferdige produkter som selges gjennom First Flight - en e-blekk-basert klokke (som digi.no har skrevet om tidligere), et sett med sensorer kalt Mesh, samt en fjernkontroll som også er basert på e-papir.

Les mer om den lekre smartklokken her.

Sony har forsøkt seg på folkefinansiering tidligere, og både den nevnte klokken og sensorene ble til takket være bidrag fra publikum. Nylig annonserte også selskapet at det etterlengtede spillet Shenmue III vil utvikles med Kickstarter-støtte. First Flight er imidlertid det første forsøket fra Sony om å samle eksperimentelle produkter på ett sted, og det kan helt sikkert bli et grunnlag for mye kreativitet. First Flight er per i dag kun tilgjengelig i Japan. 

Til toppen