Vil forbedre skandinaviske søk på SOL

Scandinavia Online (SOL) gjør stadig nye trekk for å ruste opp søkeverktøyet Kvasir. Nå inngår selskapet avtale med teknologiselskapet Direct Hit for å bedre søkefunksjonen på Kvasir. Tjenesten lanseres i august og gjelder hele Skandinavia.

Scandinavia Online (SOL) har som mål å gjøre Kvasir til det best mulige søkeverktøyet til norske Internett-brukere. I slutten av forrige måned lanserte den største norske portalen en lenkeguide for brukerne, inkludert oppdaterte oversikter over de mest populære søkeordene (se relevant artikkel i bunnen av denne).

Nå inngår de avtale med det amerikanske teknologiselskapet Direct Hit.

Direct Hit har i løpet av det siste året inngått avtaler med syv av verdens ledende nettsteder. Selskapets produkter skal komplettere SOL sin eksisterende søketeknologi, som leveres av AltaVista.

- Vi skal hjelpe brukerne med å skille klinten fra hveten ved tusenvis av treff i søkeresultater. Dette gjør vi ved å fremheve treff som er mest populære og dermed sannsynligvis mest relevante, sier administrerende direktør i SOL, Kirsten C. Idebøen, i en pressemelding.

Direct Hit tilbyr teknologi som måler hvilke pekere i søkeresultater som velges, og hvor lenge brukeren blir værende på det nettstedet han velger.

Jo oftere et nettsted blir valgt, og jo lengre brukeren oppholder seg der, desto høyere "popularitetsgradering" får stedet.

Avtalen som er inngått gjelder for SOL i Norge, Sverige og Danmark, og tjenesten vil lanseres i august.

Til toppen