Vil gi IT-bedrifter bedre råd

Kjell Rakkenes fra Geelmuyden.Kiese bytter nå jobb for å forbedre det han i dag kaller "ufattelig dårlig" rådgivning mot norske IT-bedrifter. Han mener norske programvarebedrifter må tenke helt nytt når det gjelder posisjonering i markedet.

Kjell S. Rakkenes (29) begynner som informasjonsrådgiver i Woldsdal & Partnere etter at han i forrige uke sa opp sin stilling i Geelmuyden.Kiese.

Rakkenes har jobbet snart tre år i GK, hvor han både var partner og medlem av ledergruppa. Han har tidligere arbeidet som journalist i Computerworld, Finansavisen og Dagens Næringsliv.

På nyåret blir Rakkenes ansvarlig for Woldsdal & Partneres informasjonsrådgivning for IT-bransjen.

- Jeg har behov for ny luft og for å få plass til å tenke nytt. Jeg synes dagens rådgivning mot norske IT-bedrifter er ufattelig dårlig. Spesielt gjelder dette norske programvareselskap, som har behov for en helt annen rådgivning enn det som blir tilbudt i dag, sier Rakkenes til digi.no.

- Jeg tror på å bygge opp et IT-rådgivningsmiljø som fokuserer på økt posisjoneringskompetanse.

Det er for mange lettvinte løsninger og for få unike posisjoneringsløsninger, mener Rakkenes.

- Mange av de spennende norske programvareselskapene posisjonerer seg akkurat som alle andre. Det er viktig å gjøre en virksomhet unik, slik at selskapet får et særegent uttrykk i markedet.

Og her må man tenke helt nytt. Det er det Rakkenes har tenkt å gjøre nå - å få produkter til å posisjoneres som et spennende alternativ til mye annet. Til å fremstå som annerledes i markedet.

- I min bransje har ikke rådgiverne tatt inn over seg den tvingende forandringen i den nye digitale økonomien. Andre virkemidler enn de tradisjonelle må tas i bruk. Blant annet "communities" eller nett-samfunn bør brukes til å posisjonere bedrifter eller produkter. Markedet er blitt mer ærlig, tror Rakkenes. Kundegrupper blir dommere, og mange bedrifter kvier seg for denne type strategi, sier han.

Rakkenes mener også at altfor mange av dagens ledere ikke ser de forandringene som skjer i markedet - at forretningsmodellene forandrer seg. For eksempel er det ikke slik at kundene alltid skal betale for varen. I noen tilfeller (slik som digi.no) er det annonsørene som betaler.

Til slutt sier Rakkenes at jobbskiftet for ham handler om en mulighet til å realisere det han tror er riktig rådgivning for norske IT-bedrifter.

Til toppen