Vil gi ut Internet World på norsk

Britiske Matthew Finlay i det amerikanske mediehuset Mecklermedia, som arrangerer Internet World-messene, er på partnerjakt i hele Norden for å gi ut lokale utgaver av magasinet. Det betyr at det kan komme et nytt blad som kan fylle hullet etter Internett Guiden.

Det svenske mediehuset Bonnier ga i tre år ut en norsk versjon av Internett Guiden, men måtte mot slutten av fjoråret gi opp. Det etterlot et vakuum blant blader på det norske nettmarkedet som kun fokuserer på Internett (selv om SOL hevder at bladet SOL iD er Norges største publikasjon som kun handler om nettet).

Men nå vil altså amerikanerne prøve seg med en lokal versjon av et bladkonsept fra USA.

Mecklermedia er et amerikansk mediehus som har satset på å rendyrke merkevaren Internett. Med oppkjøpet av domenenavnet internet.com i fjor,fokuseringen på ett merkenavn på papirpublikasjonene og en verdensomspennende messeturné under navnet Internet World satser Mecklermedia først og fremst på å kapre næringslivssegment med interesse for nettet.

Matthew Finlay, som er forretningsdirektør i Mecklermedia blant annet med ansvar for Europa, opplyser til digi.no at selskapet er på partnerjakt i Norge, Sverige, Danmark og Finland for å gi ut lokale utgaver av Internet World på papir.

- Det er en naturlig oppfølger etter at vi har introdusert konferansene i de nordiske landene, sier han.

Sverige var først ute med et show i Stockholm i november før jul. Ifølge Finlay var det den største messen som var arrangert utenfor USA. Men Finlay vil ikke gi noe tidsperspektiv på når publikasjonene skal være på plass i Norden.

- Vi er på jakt etter partnere, presumptivt publiseringsselskap i IT-sektoren, opplyser han.

Ved begynnelsen av året måtte det ukentlige papirproduktet Web Week kaste inn håndkleet og overlate arenaen til månedsmagasinet Internet World som ble en ukentlig publikasjon.

Finlay påstår at Web Week var en suksess til tross for nedleggelsen. 125.000 amerikanske abonnenter fikk plutselig Internet World (IW) gratis istedet for Web Week (det månedlige IW-magasinet hadde 40.000 betalende abonnenter). Ifølge Mecklermedias representant satser de på å styre opplaget (controlled circulation), slik at de får en database med interessante abonnenter der de kan selge målgrupper til annonsørene.

- Det var en stund vi sa nei til én av to abonnenter, dvs 50 prosent. Jeg er ikke helt oppdatert på dagens tall sier Finlay. Dermed vil blant annet gratispublikasjonen Dagens IT i Sverige få konkurranse om de mest attraktive leserne innen næringslivet. Dagens IT har samme kritiske utvelgelsesstrategi på opplagssiden.

Til toppen