Vil gjenopplive den gamle Netscape-portalen

AOL skal nå forsøke å gjenopplive Netscape-portalen ved å la brukerne selv velge ut sakene.

AOL (American Online) børster støvet av merkevaren Netscape og nå skal Netscape portalen utfordre den etterhvert populære nyhetsportalen Digg.com.

Digg er en tjeneste inspirert av Slashdot, der brukerne kan foreslå linker til interessante artikler og nettsteder. Så kan brukerne stemme på de linkene de liker eller interesserer seg for og de mest populære linkene ender på forsiden. Systemet skal fungere slik at det bare er popularitetskriterier som avgjør hva som er de viktigste sakene.

De fleste forbinder Netscape navnet med nettleseren som tok verden med storm og som ledet an i internettutviklingen. Etter intens konkurranse med Microsoft, der Microsoft ble dømt for å misbruke sin tilnærmede monopolmakt på operativsystemer for å vinne nettleserkappløpet, ble Netscape forbigått av Internett Explorer og gikk i glemmeboken for de fleste. I tillegg til nettleseren hadde imidlertid Netscape også serverprodukter og en av verdens mest besøkte nettadresser, netscape.com.

Idag er netscape.com en portal med nyheter og nå skal Netscape gjøre noe av det samme som Digg, men de skal også ansette redaktører som jobber manuelt med redigering av hvilke saker som presenteres på forsiden.

Digg-gründer Kevin Rose mener at Netscape redaktørenes primære oppgave blir å stoppe saker som vinkler AOL i et negativt lys, ifølge Red Herring.

Eieren av Netscape, AOL, har en av de mest besøkte nettstedene på internett, men de opplevde et kraftig fall i trafikken ifjor. Da opplevde de en nedgang på hele 25 prosent ifølge comScore Medua Matrix. Digg har 9 millioner daglige sidevisninger og AOL håper at de skal øke sin trafikk når Netscape nå skal begynne å bruke et lignende system.

Digg fikk forøvrig finansiering blant annet fra Netscape-gründer Marc Andreessen. Nå håper Digg-gründeren at Netscapes inntreden på dette markedet skal løfte oppmerksomheten rundt modellen slik at flere oppsøker Digg-tjenesten.

Til toppen