AschehougGyldendalKulturdepartementet
Kristin Weidemann Wieland
Aftenposten
J. W. Cappelens Forlag AS har valgt en annen løsning på sinn nettsatsing. Cappelens ettbindsleksikon, Caplex, ble i høst lansert som en gratis nettjeneste. Denne skal finansieres av reklame, og samarbeidsavtaler med flere av de store portalene skal skaffe trafikk.
Forlagssjef Haavard Nordlie i Cappelen er forferdet over Kunnskapsforlagets krav til Kulturdepartementet. Han sier til Aftenposten at han opplever varselet om nedlegging av Store Norske Leksikon som en dårlig skjult trussel, og hevder at Kunnskapsforlaget har kjørt seg inn i et økonomisk uføre.
- Forlaget har så store etterslep og investeringer at de må ha disse 25 millionene for å holde hodet over vannet. Det er mulig det er greit å betale 25 millioner for et produkt, men det er ikke riktig at det offentlige betaler 25 millioner årlig for produktutvikling i et privat firma, sier Nordlie til Aftenposten.