Vil ha EU med på nett-reklameforbud

Barne- og familieminister Laila Dåvøy (KrF) vil ha EU med på et forbud mot reklame som er rettet direkte mot barn under tolv år.

På en høring om FNs barnekonvensjon tirsdag sa hun at et forbud i Norge langt på vei er avhengig av at EU gjør det samme.

-Det er å sette seg et høyt mål, men saken er så viktig at vi ikke har noe annet valg enn å prøve, sa hun.

Dåvøy sendte tirsdag ut et forslag på bred høring om blant annet EU-regelverk om handelspraksis og om beskyttelse av barn og unge i forhold til markedsføring.

I tillegg ønsker statsråden og regjeringen også å vurdere om det er behov for å endre markedsføringsloven.

- Dette er viktig med tanke på å skjerme barn og unge mer generelt mot det enorme reklamepresset de til stadighet utsettes for gjennom mange kanaler, sier Dåvøy til Aftenposten.

Dåvøy reagerer også på at nettsteder ofte krever at barn og unge må oppgi detaljert informasjon om seg selv og boligadresse for å komme inn på nettstedet. Den personlige informasjonen blir lagret i egne registre som i ettertid kan brukes til målrettet markedsføring via internett, mobiltelefon og direktereklame hjem i postkassen.

- Det å kreve personopplysninger langt ut over hva de trenger uten samtykke fra foreldre, må det slås ned på, sier Dåvøy.

Regjeringen vil også kjempe for å beholde forbudet mot alkoholreklame. På tirsdagens høring sa statssekretær Jan Otto Risebrobakken (H) at reklameforbud er ett av de viktigste tiltakene for å beskytte barn og unge mot alkohol.

Han innrømmet at forbudet var under press fra EU og ESA, og at departementet derfor er i ferd med å utrede om det er nødvendig å gjøre endringer i forbudet.

- Vårt klare utgangspunkt er et strengest mulig forbud. Regjeringen ønsker ikke alkoholreklame, forsikret han.

Til toppen