Vil ha felles regler for mobiltilbud i Norden

Forbrukerombudet vil rydde opp i dagens kaos av mobiltilbud med å lansere felles regler for prissammenligninger i Norden.

Norske mobilkunder lokkes med rekordmange ulike typer abonnementer og kontantkort. Samtidig strømmer klagene inn til Forbrukerombudet.

I dag selger 17 selskaper i alt 53 forskjellige abonnementer og kontantkort i det norske privatmarkedet. Prismodellene varierer sterkt. I tillegg oversvømmes også bedriftsmarkedet av tilbud.

– Vi opplever mange klager fra kunder som føler seg lurt av tilbydere på mobile tjenester. Forbrukerombudet jobber nå hardt med å samordne mobilprisene i Norden for å løse utfordringene, sier rådgiver Stian Schilvold i Forbrukerombudet til digi.no.

Dersom Norge, Sverige, Danmark og Finland kommer til en enighet kan det allerede fra høsten bli aktuelt med en felles nordisk markedsføringsmodell for telepriser. Modellen forutsetter nøyaktige sammenligningsgrunnlag og markedsføringsregler i de nordiske land. Aktører som Telenor og Tele2 har dessuten virksomheter i nabolandene.

Forbrukerombudet har allerede senket bindingstiden til maks ett år. I tillegg har ombudet tatt fatt i villedende reklame, og gransker annonsene «billigst på mobiltelefon» fra mobiltilbyderen Chess. Forutsetningen for slike annonser er nøyaktige sammenligningsgrunnlag

– Slike påstander krever faktisk dokumentasjon på at telefonen er billigst. Det er et vanskelig nok marked å orientere seg i for forbrukeren, framholder Schilvold.

Han berømmer i tillegg telepriser.no som beveger seg i riktig retning for å avdekke prisgjennomsiktighet i markedet.

Det hjelper ikke med en lav minuttpris dersom oppstartavgiften er dyr eller SMS-melding koster skjorta. Det er totalprisen som gjelder og prismekanismen må derfor fungere optimalt.

NetCom har i dag 1,2 millioner mobilkunder og har siden 2001 jobbet med tilbudet lik pris.

– Vi jobber stadig med å være forutsigbar i markedet og er glad for tiltaket fra Forbrukerombudet, forteller markedssjef for privatmarkedet, Lars Terje Pedersen i NetCom til digi.no.

NetCom har gjennom årenes løp mistet mange kunder som har latt seg lure av forlokkende tilbud, men som kommer tilbake til operatøren.

- Aldri har det vært flere aktører, flere tilbud eller flere prisingsmetoder i mobilmarkedet enn det er nå. Som mobilkunde må du nesten ha en grad i forbrukerøkonomi for å finne det beste tilbudet til enhver tid, mener Pedersen.

Han har deltatt i mange gruppesamtaler med mobilkunder, for å høste tilbakemeldinger fra markedet. En av disse var en mann med doktorgrad i astrofysikk, som fikk i oppgave å finne ut hvilket mobilabonnement på markedet som passet best til eget forbruk.

– Han måtte til slutt gi seg, og det var da jeg for alvor fikk øynene opp for hvilken håpløs oppgave prisbevisste mobilkunder står overfor, forteller Pedersen.

– I dag er reell pris vanskelig å finne ut av for mobilkunder, og selv ikke priskalkulatoren til Post- og teletilsynet evner i tilstrekkelig grad å få med alle elementene når priser skal sammenlignes, sier han.

Til toppen