Vil ha Internett i sentrum for reklamekampanjer

Sjefene i de to store reklamenettverkene på Internett mener det er en misforståelse at selskapene ikke kaster penger etter dem. Mer enn egenreklame?

Sjefene i de konkurrerende annonsenettverkene på Internett vil gjerne at folk skal få øynene opp for annonsering i digitale kanaler.

Dag Landfald, sjef i 24/7 Media Norge, viste frem sin test-kampanje på WAP på denne ukens Trend-seminar i regi av digitoday.no

Han mener merkevarebygging i interaktive medier kan optimeres ved å skreddersy reklamen til en kombinasjon av web, WAP og digital-TV.

Men både Landfald og konkurrent Jan Grønbech i DoubleClick mener bransjen sitter på gjerdet i forhold til å kjøre kampanjer i slike medier.

Merkevarer på nett
digiTODAY/trends workshop fokuserte tirsdag 29.8 på temaet "Slik bygger du merkevarer i digitale kanaler ". Innledere var Steve Jørgensen, fra Orkla Foods, Tina Jørgensen fra Icon Medialab, Jostein Borgmo fra marchFirst og Dag Landfald, fra 24/7.

Les også:



- En slik kampanje (på WAP, red. anm.) gir muligheter for store nedbrytninger både til gruppe og person, og i tillegg har den en høyere inntjening i forhold til kostnad per 1000 personer, sa Landfald på seminaret.

Som eksempel nevnte han sin egen WAP-kampanje, som hadde en klikkprosent på 7,4 på 40.000 visninger.

- Men ser byråene mulighetene? Gidder de gjøre noe slikt som ikke er så sexy? spurte Landfald retorisk, og fikk støtte fra konkurrent Grønbech.

- Internett kommer til å bli hub-en i en kampanje, vi har ikke noe valg. Den store misforståelsen er at man ikke hiver penger etter slike ting, sa han.
Landfald mener det bare er et tidsspørsmål før byråene får øyenene opp for mulighetene som ligger i for eksempel WAP.


- Nå er WAP tregt, men med tredje generasjons mobiltjenester blir det kjapt. Det betyr annerledes prising på tjenester, båndbredde, brukervennlighet og så videre. På GPRS kan man ha animasjoner og helt andre annonseformater, og på UMTS kan man ha video. Om det er noen vits i det er jo et spørsmål, men man får uansett muligheter for mer interaktivitet og andre betalingsløsninger, for eksempel.

Tina Jørgensen fra Icon Medialab tilføyde at det er først nå noen av byråene begynner å røre på seg.

-Det er først nå de begynner å forstå at de må være med, mens de tradisjonelle byråene ikke er med i det hele tatt. Det er en lang vei å gå før vi er der, sa hun.

Til toppen