Per Morten Hoff i IKT-Norge oppfordrer statsråd Rigmor Aasrud om å etablere en nasjonal IT-havarikommisjon. (Bilde: Per Ervland)

Vil ha IT-havarikommisjon

IKT-Norge frykter Altinn er bygget på dårlig grunnmur.

Det er nesten blitt et fast vårtegn. Når selvangivelsen kommer, kollapser den kanskje viktigste portalen i Norge: Altinn.

I går skjedde det igjen. Trafikken gjorde at milliardsystemet som 37 offentlige etater bruker, knelte. For å gjøre skandalen komplett, ble tusenvis av brukere som logget seg på rutet over til sensitive personopplysninger til en privatperson.

I skrivende stund er det ikke klart hva som gikk galt denne gangen, men den viktige portalen er fremdeles ute av drift og det er usikkert når den blir tilgjengelig igjen.

Nå tar IKT-Norge til orde for at det blir etablert en nasjonal IT-havarikommisjon.

– Jeg mener virkelig seriøst at vi må lære av disse feilene. Det er ikke første gang Altinn havarerer. Jeg har fått med meg at noen sier at dette er som påsketrafikken: Da blir det alltid kø. Men vi må kunne forvente at man lager systemer som også tar høyde for trafikktoppene, sier Hoff til digi.no.

Det er ikke første gang IT-bransjens interesseorganisasjon har tatt til orde for en kommisjon som kommer inn og ser på hva som gikk galt når offentlige og kritiske IT-systemer kollapser, eller der store IT-prosjekt sporer av. Men så langt har det blitt med ønsket ettersom ansvarlige myndigheter ikke har tatt opp ballen. Hoff og IKT-Norge håper på at den nye Altinn-skandalen kan få ting til å skje.

Hoff oppfordrer nå Fornyings- og administrasjonsdepartementet med statsråd Rigmor Aasrud i spissen til å ta grep og få etablert en uavhengig instans som går gjennom denne type alvorlige IT-kollapser.

– Man må finne årsakene, men også sørge for at det samme ikke vil skje igjen. Det kan også være ubehagelig for den som eier løsningene når ting går galt, og derfor bør dette opp i dagen, sier Hoff.

Hoff peker på at Altinn ikke er en hvilken som helst tjeneste. En ting er at privatpersoner ønsker å sjekke selvangivelsene sine. Noe ganske annet er at tjenesten nå ikke er tilgjengelig for alle som må levere inn diverse oppgaver og skjemaer til en rekke offentlige instanser.

– Dersom dette hadde skjedd i en privat bedrift, så tør jeg nesten ikke si hva som hadde skjedd. Dette er et meget alvorlig brudd. Men jeg frykter at man ikke har vært flink nok med grunnarkitekturen som ligger til grunn for løsningen. Det offentlige har en tendens til å bygge for det man tror er gjennomsnittsbruken, ikke bare for toppene, sier Hoff til digi.no.

Han mener offentlig sektor generelt har vært ekstremt prisopptatt, noe som styrer alle innkjøpsprosesser.

– Jeg ser det som en betydelig fare. Nå får man litt igjen for dette, fordi man antageligvis ikke har bygget en god nok grunnmur, sier Hoff, som advarer mot å skylde på leverandørene.

- De har jo laget en løsning basert på en kravspesifikasjon fra Altinn, påpeker Hoff.

    Les også:

Til toppen