Vil ha støtte til bredbånd på togene

Jernbaneverket har fått sitt eget mobilnett og togene bredbånd - med ny støtte fra staten.

Første del av Jernbaneverkets mobilnett GSM-R ble tatt i bruk i desember. Foreløpig er det bare 40 prosent av togstrekningene som har fått sikrere kommunikasjon, men nettet skal dekke hele Norge innen 2007.

GSM-R bygges først og fremst for å øke sikkerheten i norsk togtrafikk, men nettet kan også være en kommunikasjonsbærer for digitale tilbud til passasjerer.

Med nettet håper Jernbaneverket å tilby en rekke nye digitale togtjenester, men det koster penger. Men billig blir det ikke og hva dette lukkede nettet vil tilby som 3G-nettene allerede gir, er uklart.

Forutsetningen for nye tjenester til passasjerene, er nemlig at togene får utstyr som forsterker mobilsignalene. For å dekke høytrafikkstrekningene må utstyret monteres i 150-200 togsett. Dette vil anslagsvis kunne koste 100 til 150 millioner kroner, skriver Newswire.

Jernbaneverket håper nå at staten vil bevilge midler til en slik oppgradering.

- Den vil bidra til å gjøre toget konkurransedyktig med fly og andre transportmidler i fremtiden, sier teknisk sjef Terje Steinsvik i Jernbaneverket til Newswire.

Internettforbindelse på hele reisen og stabil mobildekning også i tunneler, er to av mulighetene GSM-R-nettet gir norske togpassasjerer.

Datakommunikasjon til og fra toget åpner også muligheter for servicetjenester som bestilling av billetter til videre reise, kino- eller teaterbilletter, hotellovernatting, restaurantbord eller taxi fra stasjonen man kommer til. Alt kan bli tilgjengelig gjennom tastetrykk fra passasjersetet.

Det samme systemet kan brukes av dem som vil tilby relevant turistinformasjon underveis, for eksempel når man passerer en severdighet eller et bestemt sted. Da kan det komme opp et tilbud i valgmenyen om å laste ned slik informasjon.

På ubetjente stasjoner kan informasjonen bedres både gjennom høyttaler, tavler og skjermer. Dette kan også bli tilgjengelig i selve toget via en terminal i kupeen.

Et slikt display kan gi kontinuerlig oppdatering om reisen på samme måte som på langdistansefly, som viser hvor toget befinner seg, tilbakelagt og gjenværende distanse, og hastighet.

Norge er blant de første landene som tar i bruk denne typen jernbanekommunikasjon, men 32 europeiske land skal innføre GSM-R.

Til toppen