Vil hente milliarder fra mobilaksjer

I februar planlegger France Telecom å selge vel 15 prosent av aksjene i mobilselskapet Orange i forbindelse med en børsintroduksjon av mobilvirksomheten. Konsernsjef Michel Bon håper at markedet holder seg sånn noenlunde til da.

Mandag gikk det offisielle startskuddet i France Telecom for en av de mest interessante børsintroduksjoner i Europa på lenge. Orange er verdensdelens nest største mobilselskap, bare slått av konkurrenten Vodafone. Begge selskapene har sitt utspring i Storbritannia, men Orange ble kjøpt av France Telecom i fjor av nettopp Vodafone. Vodafone fikk i sin tur selskapet med på kjøpet da det slukte tyske Mannesmann for vel ett år siden.

Nå satser France Telecom på en noenlunde vellykket børsnotering av Orange og håpet er at selskapet vil kunne komme til børsen med en verdi på i overkant av 60 milliarder euro (500 milliarder kroner) eller en pris per mobilkunde på i overkant av 2000 euro (16.000 kroner). Dette er en betydelig rabatt i forhold til pris per kunde som France Telecom betalte da Orange ble kjøpt i mai i fjor, nærmere bestemt 6700 euro, som gir en direkte rabatt på 4700 euro. Til sammenligning vurderes Vodafones kunder til knappe 3000 euro per kunde.

Om 15 prosent av selskapet selges ved børsintroduksjonen gir dette selskapet en inntekt på 9 milliarder euro eller knappe 75 milliarder kroner.

Orange tas på børsen mens investorenes skepsis til telekomaksjer er stor, og da gjør det ikke situasjonen bedre at Orange bare er det første av flere selskap som køer opp for å hente penger fra delsalg av sine mobilvirksomheter. Nederlandske KPN, British Telecom og Deutsche Telekom planlegger tilsvarende børsnoteringer senere i vår. Skattemessige årsaker gjør at Orange unngår amerikanske børser, og nøyer seg med Paris og London i denne omgang.

Ifølge konsernsjef Michel Bon vil France Telecom vil Orange tas på børs med en gjeld på 6 milliarder euro. Tyngende blir også tapet av den karismatiske toppsjefen Hans Snook, som slutter ved børsnoteringen.

Til toppen