Musikkgiganter utsetter storsatsing på Internett
Napster drar i land viktig avtale
Nesten-enighet om nettmusikk
Spår mørk høst for platebransjen
På den annen side skal plateselskapene være glade for at hele 23 prosent av de som har vært aktive på nedlastingsfronten faktisk sier seg interesserte i å betale for fremtidige tjenester.
Ifølge rapporten er det ting som tyder på at bredbåndsbrukere vil være mer aktuelle som betalende kunder enn det folk som sitter på oppringte samband er.
På fastlinje-siden er det 29 prosent av de spurte som kunne tenke seg å betale, mens 70 prosent fortsatt stiller seg på bakbeina.
Likevel er det tjenestekvaliteten som teller. IDCs analytiker tror ikke noen av musikktjenestene vil lykkes medmindre de tilbyr den samme fleksibiliteten som folk har med henhold til kjøpt musikk idag. Mange vil holde seg på avstand inntil det blir enkelt å spille nettmusikken over på bærbare spillere, ta kopier for å ha i bilen eller lage sikkerhetskopier slik at investeringen ikke ryker i det øyeblikk Fido setter tennene i den doble live-plata til Motörhead.
De to mest profilerte musikksatsingene i høst er MusicNet og pressplay
Begge sparker igang tjenesten med endel sterke begrensninger på musikken de tilbyr. Begge har antydet at de nok må slakke litt på kravene etter hvert som de finner en forretningsmodell som fungerer.