Vil ikke betale for nettmusikk

Det er bare et fåtall av alle musikk-nedlastere som kan tenke seg å betale for musikk på nettet. Det er noe å tenke på for plateselskapene, som lanserer iløpet av høsten.

En rapport fra IDC viser at hele 74 prosent av alle som noengang har lastet ned musikk, ikke er interesserte i betal-tjenester.

Som en platesjef sa i forbindelse med en pressekonferanse om plateselskapenes betal-tjeneste MusicNet denne uken: - Det er vankelig å konkurrere med noe som er gratis og ubegrenset.

På den annen side skal plateselskapene være glade for at hele 23 prosent av de som har vært aktive på nedlastingsfronten faktisk sier seg interesserte i å betale for fremtidige tjenester.

Ifølge rapporten er det ting som tyder på at bredbåndsbrukere vil være mer aktuelle som betalende kunder enn det folk som sitter på oppringte samband er.

På fastlinje-siden er det 29 prosent av de spurte som kunne tenke seg å betale, mens 70 prosent fortsatt stiller seg på bakbeina.


Likevel er det tjenestekvaliteten som teller. IDCs analytiker tror ikke noen av musikktjenestene vil lykkes medmindre de tilbyr den samme fleksibiliteten som folk har med henhold til kjøpt musikk idag. Mange vil holde seg på avstand inntil det blir enkelt å spille nettmusikken over på bærbare spillere, ta kopier for å ha i bilen eller lage sikkerhetskopier slik at investeringen ikke ryker i det øyeblikk Fido setter tennene i den doble live-plata til Motörhead.

De to mest profilerte musikksatsingene i høst er MusicNet og pressplay

Begge sparker igang tjenesten med endel sterke begrensninger på musikken de tilbyr. Begge har antydet at de nok må slakke litt på kravene etter hvert som de finner en forretningsmodell som fungerer.

Til toppen