Nordmenn deler villig ut feriebildene, men inntekten holder vi for oss selv, avdekker ferske tall fra samfunnsviter Catharina Nes i Datatilsynet.

Vil ikke snakke åpent om inntekt

Bare to av ti synes det er naturlig å prate om sin økonomiske stand i nettsamfunn.

Datatilsynet la i går fram sin årlige Personvernundersøkelse 2009 som i år ville kartlegge folks ønske om integritet på nettet og i sosiale nettverk.

Blant et landsrepresentativt utvalg på 1000 personer i alderen 18 til 60, var kanskje det mest oppsiktvekkende at unge og eldre har nokså sammenfattende oppfatning av hva de oppfattet som farlige og ufarlige temaer.

Inntekt er fortsatt et «privat» område og det er bare to at ti som synes det er naturlig å snakke om dette til bekjente på sosiale kanaler.

- Det til tross for at vi vet vet nordmenn er åpenbart nysgjerrig rundt dette tema når skattelistene legges ut, sier samfunnsviter Catharina Nes i Datatilsynet.

VG kunne i fjor høst fortelle at det hadde vært foretatt hele 29,4 millioner søk i deres skattelister alene det siste året.

Derimot er opplysninger som tradisjonelt betraktes som sensitive nå blant de minst følsomme opplysninger. Relgiøs overbevisning, livssyn og hva vi stemmer på er opplysningerer vi er flinkest til å dele med andre.

Opplysninger vi holder tettest til brystet er planlagt familieforøkelse og sykdommer som depresjon og utbrenthet. Under 15 prosent ønsker å dele slike opplysninger med bekjente og mindre enn åtte prosent vil dele dem med hvem som helst.

- For disse følsomme temaene har de aller fleste, uavhengig av alder, utdanning og inntekt, om lag samme følelse av hvor grensen går for hvem de vil snakke med.

Selv om unge mennesker deler følsomme opplysninger noe mer åpent enn eldre, er også denne gruppen svært forsiktig når det gjelder de mest følsomme temaene. Bare seks prosent vil dele opplysninger om depresjon og utbrenthet i nettsamfunnet.

Tilsvarende tall for temaet relgiøs overbevisning og livssyn er 46 prosent.

Til toppen