Det er betydelig avstand mellom Google og selskapets konkurrenter i spørsmålet om hvordan konkurrentenes tjenester skal plasseres i søkeresultatene til Google. Det avgjørende er likevel hvor stor avstand det er mellom synspunktene til Google og synspunktene de europeiske konkurransemyndighetene. Google antyder nå at selskapet ikke er villig til å strekke seg mye lenger enn det selskapet allerede har forslått i gjøre.

Vil ikke strekke seg lenger for EU

Google mener at selskapets forslag til EU er tilstrekkelige.

EU-kommisjonen har krevd at Google endrer søketjenesten, blant annet for at tjenester som konkurrerer mot selskapets egne tjenester, skal bli mer synlige i relevante søkeresultater. I april kom Google med flere forslag til endringer, men måneden etter sa EU-kommisæren med ansvar for konkurransepolitikk, Joaquín Almunia, at han var nesten hundre prosent sikkert på at Google ville måtte tilby mer.

Nå har Google, for første gang siden selskapet presenterte forslagene, kommet med en reell uttalelse om saken. Kent Walker, juridisk sjef i Google, gjør i dette blogginnlegget det temmelig klart at selskapet ikke har til hensikt å strekke seg noe særlig lenger for å unngå en større antitrustsak i EU.

– Våre forslag er relevante og omfattende. De tilbyr ytterligere valgmuligheter og informasjon, samtidig som at de gir plass til framtidig innovasjon. Som vi alltid sier, bygger vi Google for brukere, ikke for nettsteder. Og vi vil ikke klusse med nettopp de innovasjonene som folk liker best ved Googles tjenester. Det er derfor vi fokuserte på å komme i møte kommisjonens spesifikke bekymringer, og vi mener vi gjorde en temmelig bra jobb, skriver Walker.

Googles konkurrenter må innen torsdag denne uken komme med sine uttalelser om Googles forslag. Men allerede er det klart at konkurrentene mener at Google tilbyr altfor lite.

Innovasjon

Sjef for Googles søketjeneste, Amit Singhal, sier i et intervju med Financial Times denne uken at omfattende restriksjoner fra EUs side om hvordan selskapet presenterer søkeresultater, vil hindre framskritt som gir løfter om å gjøre mer nyttig enn det er i dag.

Sjef for Google Search, Amit Singhal, under årets Google IO-konferanse.
Sjef for Google Search, Amit Singhal, under årets Google IO-konferanse. Bilde: Google

– Det vil virkelig skade innovasjonen dersom du låser ting til slik de er i dag, sier Singhal.

– Vi bygger framtidens søk. Vi nærmer oss visjonen om å kunne snakke til Google og spørre om alt du ønsker å vite.

Google har lenge snakket om denne visjonen, hvor selskapets viktigste tjeneste går over fra å være en søkemotor til å bli en kunnskapsmotor med blant annet forståelse for betydningen av ord og for egenskapene til både fysiske gjenstander og abstrakte begreper. For brukere som ønsker det, kan også tidligere søk og andre data om brukeren, være med på å påvirke søkeresultatene. Men denne koblingen mellom brukerdata fra ulike Google-tjenester er et område som personvernmyndighetene i flere europeiske land er relativt kritiske til.

Ifølge Financial Times mener Singhal og flere andre i toppsjiktet hos Google at såkalt søkenøytralitet er urealistisk, fordi noe av hovedfunksjonaliteten til dagens søketjenester er å prioritere søkeresultatene, slik at de beste og mest relevante treffene vises først.

– Alle kan ikke ligge på toppen av søkeresultatene. Det vil alltid være noen som ikke ligger på toppen, som vil være misfornøyde og klager, sier Singhal.

    Les også:

Til toppen