Vil ikke tjene for mye penger

Spray GK skifter i fusjonsprosessen navn til Razorfish Spray samtidig som de bytter administrerende direktør. - Vi er faktisk opptatt av ikke å tjene for mye penger, sier påtroppende direktør Bjørn Tore Stig.

Stig jobbet tidligere som seniorkonsulent i reklamebyrået JBR/McCann Multimedia før han ble med Arild Bjørn-Larsen og Jan Omdahl over til nystartede Spray GK i fjor høst. Nå splittes trekløveret ved at Bjørn-Larsen blir ny markedsdirektør i Skrivervik Data, mens viseadministrerende Stig tar over sjefstolen.

Han hevder han foreløpig ikke er opptatt av de økonomiske resultatene.

- Vi har betydelige investeringskostnader. Vi trenger store midler på å utvikle oss til å bli et solid selskap. Og selv om eierne våre sikkert ikke liker å høre det, er vi faktisk opptatt av ikke å tjene for mye penger, hevder Stig.

- Vi har råd til å si nei til jobber. Vi tror ikke på å gjøre oppdrag bare for å tjene penger og vil fra dag én si fra til kundene hvordan vi mener ting skal være. Ingen tjener på halvfornøyde kunder, mener han.

Spray GK ble etablert som et joint venture initiert av svenske Spray Network og norske Geelmuyden.Kiese i september i fjor. I august i år fusjonerte modeselskapet Spray med det hippe amerikanske internettselskapet Razorfish på like vilkår (50/50).

I første fase av fusjonprosessen skifter Spray GK navn til Razorfish Spray, men mister på lengre sikt det innarbeidede Spray-navnet til fordel for amerikanernes.

Stig tror ikke det nødvendigvis er en ulempe.

- Det er bemerkelsesverdig hvor kjent navnet er, ikke minst hos kundene, sier Stig, som legger til at de har opplevd en boom av henvendelser etter at fusjonsplanene ble kjent.

Norske Spray sysselsetter i dag rundt 30 personer.

- Det er en kjempeutfordring å bygge en arbeidsplass som trekker til seg de beste menneskene. Noe av det aller viktigste vi kan bidra til er egenutvikling der vi involverer egne ansatte i prosjekter på en faglig riktig måte. Designere er for eksempel med i kundemøter, og vi vil heve kompetansen til hver enkelt opp til et nivå der alle kan generere en merverdi, sier han.

Markedet er imidlertid tungt, og etterspørselen etter dyktige folk enorm. Nylig ansatte Spray Jo Bentdal som seniorkonsulent. Han har bakgrunn fra Andersen Consulting og kommer fra stillingen som daglig leder i Hjerde Elektronisk Publisering.

Stig avviser det som alle spesialbyråer innenfor internettbransjen ynder å avvise; at de er et rent webdesignselskap.

- Profilen vår er god kommunikasjon og tung IT-forståelse og forretningsforståelse innen digitale medier, sier han, og mener at også Razorfish er mer enn et berømt designselskap: - De driver med såkalt digital change management. Det dreier seg om å gi bedriftenes sjansen til å utnytte de muligheter digitaliseringen åpner. Den største utfordringen er at bedriftene ikke ser helheten i det. Det er mange som snakker om det, og få som gjør det. Så det blir en floskel på sett og vis, sier han.

Til toppen