Vil kjempe om jobbene med Finn

Salgsjobb.no er lansert som markedsplass for selgere på Internett.

I dagens meget tøffe arbeidsmarked, representerer salg- og salgsrelaterte stillinger en stor og hurtig voksende del av stillingsmarkedet. Stadig flere nyutdannede opplever hvor tøft det er å få seg arbeid relatert til utdannelsen, spesielt uten relevant arbeidserfaring.

Å jobbe innen salg innebærer at man skifter jobb ofte, ikke minst fordi selgere har en tendens til å gå etter stillinger hvor de kan skaffe seg de beste økonomiske vilkårene.

I dag setter daglig leder i salgsselskapet Elevation AS, Einar Schwaiger, i gang nettstedet Salgsjobb.no. Satsingen tar sikte på å bli Norges største internettbaserte rekrutteringstjeneste innen salg- og salgsrelaterte stillinger.

- Vi tilbyr arbeidsgivere en kanal for å kommunisere direkte inn mot sin målgruppe, sier Schwaiger i en pressemelding og utdyper overfor digi.nos søsterpublikasjon Propaganda:

- Næringslivet mangler et sted å treffe målgruppen. På Salgsjobb.no kan arbeidsgivere kommunisere direkte med selgere. Det vil være en tjeneste hvor bedriftene kan legge inn stillingsannonser mot betaling, slik at jobbsøkerne kan ha kun ett sted å søke, sier han.

Salgsjobb.no har som ambisjon å bli en totaloversikt over ledige stillinger innen salg og markedsføring.

Schwaiger er imidlertid skeptisk til CV-delen. Jobbsøkere ikke legge inn CV-ene sine på tjenesten, og den blir derfor ikke en direkte møteplass mellom potensielle arbeidsgivere og selgere, hvor bedriftene kan finne nye kandidater.

- Det blir fort gammelt og utdatert info når kandidater kan legge inn informasjon om seg selv, mener Salgsjobb-gründeren.

- Vi mener det per i dag ikke finnes noe naturlig sted å henvende seg når man skal finne nye selgere. Det nærmeste vi kommer er Finn.no, og de blir for generelle. De skal vi forresten konkurrere mot nå, sier Salgsjobb-gründeren som tror at tjenesten skal overleve på annonseinntekter.

Tjenesten vil fra første dag basere seg også på andres annonser. For å ha en helhetlig oversikt over alle tilgjengelige stillinger i markedet, vil søkerne kunne finne annonser som for eksempel ligger hos finn, mens selve annonsen ikke ligger hos Salgsjobb, den har kun en peker videre.

På sikt er målet for Schwaiger kun å ha egne jobbannonser.

Men blir det ikke litt for snevert å basere en tjeneste kun på formidling av salgsjobber?

- Det har litt med hvordan man definerer salg. Mange tenker kun på telefonsalg, vi har en mye bredere kategori-inndeling på salgsaktiviteter. Det kan være alt fra feltselgere, markedsjefer, franchiseselgere, markedsdirektører, detaljhandel butikk og meglere. Vi har et bredt nedslagsfeltet på stillingene vi skal dekke, sier han og understreker at Salgsjobb.no ikke er en ny rekrutteringsvirksomhet for næringslivet.

Til toppen