Fordi USA ikke har en samlende lov om personvern, og Obama-administrasjonen nekter å fremme en, må landets konkurransetilsyn FTC nøye seg med oppfordringer til mobilbransjen i et forsøk på å bedre personvernet.

Vil knesette mobile personvernkrav

Kan bli «Do Not Track» på mobilen.

Fredag publiserte USAs konkurransetilsyn FTC (Federal Trade Commission) en rapport med en rekke konkrete krav til mobilbransjen for å gi brukerne bedre personvern: Mobile Privacy Disclosures: Building Trust Through Transparency (pdf, 36 sider).

Rapporten tyder på at FTC er på kollisjonskurs med andre amerikanske myndigheter når det gjelder personvern. Forslagene gjenspeiler de samme hensynene som ligger til grunn for det pågående arbeidet med ny personvernforordning innen EU – og som både Obama-administrasjonen og amerikanske IT-giganter motarbeider, se artikkelen Hardt skyts mot skjerpet personvern.

FTC ber aktører legge seg på det prinsippet at brukere skal informeres om hva slags informasjon apper har tilgang til, og at det ikke gis tilgang til følsom informasjon med mindre brukeren tillater det. Det anbefales også at man innhenter tillatelse før man gir tredjepart tilgang til informasjon innhentet eller skapt gjennom hvordan smartmobilen blir brukt.

FTC ber også om at det innføres en mekanisme av typen «Do Not Track», som smartmobilbrukeren kan bruke for å hindre annonsenettverk eller andre tredjepartstjenester å spore dem på grunnlag av informasjon avgitt til ulike apper.

Det er ikke alltid enkelt for en bruker å sette seg inn i hva slags personinformasjon apper har tilgang til. For å forenkle dette, utfordrer FTC bransjen til å utvikle egne personvernikoner for å signalisere at appen innhenter for eksempel informasjon om hvor man er, kontaktlister, avtaler, fotografier og så videre.

FTC er ikke alene i USA om å be om personvern etter europeisk modell. Søndag publiserte New York Times en leder som oppfordrer Obama-administrasjonen til å følge EUs eksempel innen personvern.

Oppfordringen gjelder ikke bare konkrete tiltak, men også den prinsipielle tilnærmingen til personvernet. Grunnen til at FTC må nøye seg med utfordringer, er at amerikanske myndigheter avviser å nedfelle personvernet i den føderale lovgivningen. I stedet satser de på frivillige ordninger.

Lederen avslutter slik:

The Obama administration has talked with technology and marketing companies about creating voluntary industry standards. But the best way to ensure that Americans can keep their personal information private is through federal legislation backed by regulatory enforcement. Europe is setting an example of how that might be accomplished. While the United States is unlikely to go as far as the E.U., it needs to do a lot more.

Til toppen