Vil kreve enda lavere mobilpriser utenlands

EU-kommisjonen mener at roamingprisene ikke reflekterer de faktiske utgiftene.

Når man i dag ringer, sender tekstmeldinger eller overfører data via mobilnettet mens man er i utlandet, må man i de fleste tilfeller betale langt mer enn når man gjør de samme tingene med et lokalt mobilabonnement. Mye tyder på at disse roamingavgiftene som avtales mellom mobiloperatørene ikke reflekterer de reelle utgiftene til selskapene, men i stedet er solid inntektskilde.

Dette mener også EU-kommisær Neeli Kroes, som har ansvaret for EU digitale agenda. Under en tale under ETNO-konferansen i Brussel i forrige uke, sa Kroes at hun vil at gapen mellom roamingprisene og innenlandsprisene skal nærme seg null. Dette skriver ZDNet UK.

Det maksimale prisen en operatør får kreve av en annen for overføring av data ble i sommer redusert på 1 euro til 0,80 euro. Men EU skal maksimumsprisen skal revideres på nytt i 2011.

Indre marked

– Større ulikheter mellom roamingpriser og nasjonale satsser kan ikke forsvares i et virkelig indre marked. Den nåværende finansielle og økonomiske situasjonen i EU gir ikke mye rom og tid for å utsette opprettelsen av et velfungerende, internt telefon- og digitalmarked, sa Kroes.

EU-kommisær Neelie Kroes i juni 2007.
EU-kommisær Neelie Kroes i juni 2007. Bilde: EC / G. Boulougouris

Hun sa videre at kostnadene for dataroaming innen EU er urimeligte og et utdatert konsept.

– Et virkelig indre marked er ett hvor prisforskjellene mellom tale, SMS og data kun er relatert til de faktiske kostnadene ved å tilby disse tjenestene.

EU-kommisjonen skal ennå ikke ha stengt døren for forslag om hva kommisjonens neste skritt bør være, men lover at det ikke vil bli noen endeløse justeringer av dagens maksimalpris-ordning uten at det tilføres noe nytt.

– I framtiden, når alt som overføres i nettverkene er data, bør de ulike tilnærmingene vi ser i prisingen av disse ulike tjenestene logisk konvergere. I et slikt marked vil kostnadene helt klart gå ned, mens mulighetene for innovasjon og mye forretningsmodeller vil vokse, sa Kroes.

    Les også:

Til toppen