Vil kreve lisenspenger for rikt webinnhold

Det amerikanske patentkontoret skal ha gitt et selskap patent på rike webløsninger. Det skal inkludere alt fra Flash til Ajax.

Det amerikanske selskapet Balthaser, som blant annet utvikler webdesignprogramvare, annonserte ifølge News.com at USAs patentkontor har gitt det et patent på design og opprettelse av Internett-tjenester basert på rik media. Patentet har tittelen "Methods, systems, and processes for the design and creation of rich-media applications via the internet".

- Dette nye tillegget i vår patentportefølje er et banebrytende patent og tilbyr betydelige lisensmuligheter for både Balthaser og våre rettighetshavere, sier sjef for selskapet, Neil Balthaser, til News.com.

- Patentet dekker alle implementeringer av teknologi for rik media, inkludert Flash, Flex, Java, Ajax og XAML, i tillegg til alle typer enheter som kan få tilgang til denne typen innhold, inkludert stasjonære PC-er, mobile enheter, set-topbokser og spillkonsoller, legger Balthaser til.

- Balthaser vil kunne tilby lisenser til nesten alle typer Internett-applikasjoner for rik media på tvers av et bredt utvalg av enheter og nettverk.

Til InformationWeek sier Balthaser at han i stedet for å håndheve patentet, trolig vil selge det til en ledende aktør. Han navngir ingen, men analytikeren Bola Rotibi i Ovum, sier til InformationWeek at selskapet som Microsoft, Adobe, Google og Yahoo allerede har gjort betydelige investeringer i interaktiv netteknologi.

- Det er på en måte utrolig at patentet har så stor rekkevidde fordi det dekker så mange teknologier, sier Rotibi.

- Hvis patentet blir håndhevet bredt, vil alle som gjør noe knyttet til rik medie-applikasjoner måtte betale lisensavgift til selskapet, sier hun.

Hvilke muligheter Balthaser faktisk har for å håndheve patentet, anses som usikkert. Det hele er et spørsmål om hvorvidt innovasjonen selskapet har gjort ikke allerede eksisterte før patentsøknaden ble levert. Dette skjedde den 9. februar 2001.

Balthaser har tidligere vært visepresident for strategi i Macromedia, som stod bak Flash-teknologien før selskapet ble kjøpt av Adobe.

Til toppen