Vil la flere konkurrere med Google

Google er blitt søkkrike på søkeannonser, men nå er Fast snart klar med en bedre løsning - for vanlige nettsteder.

Googles ekstreme økonomiske suksess ligger i måten selskapet servere såkalte søkestikkord-annonser. Google lar kunder kjøpe spesifikke søkeord og serverer deres annonser når du taster inn disse søkeordene.

Dette har gjort at Google søkkrike, for annonsørene er villig til å betale mer når de vet de treffer mer interesserte brukere.

Men teknikken er gammeldags og lite målrettet, påpeker Fast-sjef John M. Lervik overfor digi.no.

Han røper overfor digi.no at Fast jobber med et nytt produkt som skal vil la mediaselskaper, nettaviser, katalogselskaper og nettbutikker servere både matche og gi langt mer målrettede annonser enn hva Google gjør i dag.

Ideen er i utgangspunktet enkel - og ikke helt ny, men Lervik hevder at det ikke er noen ferdige og enkle systemer i salg.

Konseptet er at man ikke bare ser på hva en bruker eventuelt har søkt etter, for langt fra alle nettsteder serverer søk. Med Fast nye søkeprodukt kan for eksempel en nettavis søke igjennom saken du leser og servere relevante annonser ut i fra det. Det samme gjelder nettbutikker eller andre nettsider.

Man vil også kunne gjennom cookies eller enda bedre, hvis brukeren registerer seg og godtar det, søke i leser/brukshistorikk og servere annonser ut i fra interesser over tid.

Systemet kan gi nettbutikker en ferdig pakkeløsning med mye av den berømte salgsteknikken Amazon har utviklet for seg selv. Med den nye Fast-pakken vil nettbutikker kunne analysere hvilke sider kundene blar på og komme med forslag til produkter, hjelpesider og riktige tilleggsprodukter.

Dette kan gjøres med analyser av både den enkeltes historikk i nettbutikken og hva alle andre kunder har gjort. Mønster i bruken tar de fleste nettbutikker i dag ikke vare på.

Fungerer den nye Fast-pakken som lovet, vil mange andre nettsteder kunne selge målrettede annonser og kunne gi Google - og de andre søkemotorene - ny konkurranse på den økonomiske siden.

Og Lervik stopper ikke ved ren innholdsananlyse.

- Man kan analysere innholdet på nettsiden brukere leser og koble det opp mot eksterne faktorer, for eksempel vær, tid på døgnet og andre hendelser. Annonsører vil være villig til å betale mer for å vise annonser for solprodukter når været et fint enn når det regner ute, påpeker han.

Lervik vil ikke røpe navnet på pakken Fast jobber med, men forteller til digi.no at den skal lanseres tidlig neste år.

Til toppen