Saera Khan tar steget fra politikken til næringslivet. Nå skal hun være med på å gjøre drosjenæringen mer effektiv og taxiregninger betydelig enklere. (Bilde: Per Ervland)

Vil lage taxi-revolusjon med app

Håper å gjøre suksess med patentert sanntidsteknologi.

Selskapet Taxistation har siden 2008 utviklet en helt ny bestillings og betalingsløsning for taxi-næringen. Selskapet fikk i 2010 med seg investeringsselskapet Kistefos, med investor Christen Sveeas som eier, og skal i disse dager lansere tjenesten i Oslo og Akershus.

For å fronte tjenesten har de ansatt tidligere Arbeiderparti-politiker Saera Khan, som i disse dager forsøker å få taxisentraler, og taxikunder over hele landet til å ta i bruk selskapets patenterte teknologi.

Selskapet har nemlig fått innvilget et patent på prosessen å bestille en drosje og gjennomføre turen der det utveksles informasjon mellom bilen og brukerens smarttelefon.

Tar betalt per tur

Det finnes en rekke ulike apper som lar deg ringe opp til nærmeste drosjeholdeplass. Det som er nytt i Taxistation sin applikasjon er at man kan velge hvilke drosje som fysisk er nærmest, eller man kan velge fra bestemte selskap.

Dessuten vil man, etter å ha bestilt, kunne se hvor lang tid bilen vil bruke før den er fremme nettopp hvor du befinner deg. Når du har gjennomført turen så vil også turen bli betalt gjennom systemet til Taxistation, og belastet brukerens kredittkort.

Direktør forretningsutvikling, Saera Khan, forteller til digi.no at de sikter seg inn mot både privatpersoner og bedriftskunder. Og det vil koste. Hver bestilling som privatpersoner bruker koster 10 kroner etter gjennomført tur. For bedrifter er prisen 14 kroner.

Forretningsutvikler Saera Khan i Taxistation håper at norske taxisentraler vil kaste seg på selskapets patenterte løsning.
Forretningsutvikler Saera Khan i Taxistation håper at norske taxisentraler vil kaste seg på selskapets patenterte løsning. Bilde: Per Ervland

Integrert betaling

– Man betaler via kredittkortet og mobilen. Dette er noe vi tror bedrifter vil like siden man da slipper å bruke papirkvitteringer. Men vår løsning kan man logge seg på nettet og se hvor og når man har kjørt, sier Khan som tror at deres løsning vil føre til store besparelser, ikke minst i tid og irritasjon, når reiseregninger skal gjøres opp.

Dessuten, påpeker Khan, vil svart kjøring og skattesvindel bli nær sagt umulig for drosjer som benytter seg av denne løsningen. Det samme med bomturer og lange kø-perioder for sjåførene.

– Per i dag har vi taxisentralen i Asker og Bærum, Nedre Romerike, Christiania Taxi og Taxi 2 i Oslo. Disse er klare per i dag, og applikasjonen er klar for å lastes ned. I 2012 har vi som mål å være tilgjengelig med taxisentraler over hele landet, sier Khan.

Nordisk ambisjon

Det er tidligere Accenture-konsulent Trond Paulsen som er gründer. Han startet opp i 2008, men det var ført da Kistefos kom inn på eiersiden forretningsideen kunne settes ut i livet.

– Vi har brukt tid på å bygge applikasjonen og på å integrere med taxiselskapene, samt å teste og verifisere løsningen, sier Paulsen til digi.no. Paulsen forteller at det ikke skal være spesielt vanskelig for nye taxisentraler å koble seg på, og benytte seg av løsningen.

– Det er ikke noen stor jobb. Vi har laget en protokoll for å integrere dette med de ulike sentralene, sier Paulsen til digi.no.

Hvor mye kapital som er lagt inn i selskapet så langt vil ikke selskapet opplyse om. Men ambisjonen er i første rekke å vise til en positiv kontantstrøm.

– Så har vi ambisjoner om å gå utenfor Norge også. Spesielt i det nordiske markedet, som er tett sammenkoblet innen taxinæringen, sier Paulsen til digi.no.

Til toppen