Vil lenke seg til nettet

Desperate reklamemakere vil legge seg i lenker på Internett for å fange din oppmerksomhet.

Neste gang du trykker på en lenke til en artikkel, kan du bli sittende å se på en ti sekunders reklameplakat før artikkelen kommer opp på skjermen din.

Det er en ny undersøkelse fra analysefirmaet Jupiter Communications som viser at annonsørene i løpet av de nærmeste årene vil bevege seg bort fra bannere, og over på nye modeller som sponsoravtaler og reklame mellom lenker. Ifølge undersøkelsen vil annonsørene plassere stadig større deler av sine nettbudsjetter i medier som tilbyr disse modellene.

Bannere, som i dag utgjør nesten 80 prosent av annonseomsetningen på nett, vil i løpet av fire år bare stå for halvparten av omsetningen.

- Bannere, og særlig interaktive bannere, vil fortsatt være en viktig del av mediamiksen. Men ettersom de nye modellene utvikles, vil annonsørene bruke disse modellene. Nye modeller vil også bidra til at annonsørene bruker mer penger på nettreklame, og det vil være en velkommen forandring hos utgiverne, sier direktør Peter Storck i Jupiters Online Advertising Group.

Ifølge analysen fra Jupiter vil lenkepauser på mellom fem og ti sekunder være vanlig på Internett i løpet av to år. Dette fordi "annonsørene vil være tiltrukket av den påtrengende og merkeskapende" naturen slike lenkepauser har, heter det i rapporten.

Til toppen