Vil overbevise om trådløs fortreffelighet

- Hvis det sparer en medarbeider for to minutter dødtid per dag, er trådløst lokalnett lønnsomt, mener Hans-Petter Hansen i Cisco Norge.

Salgssjef Hans-Petter Hansen i Cisco Norge vil satse hardt på overbevise norske bedrifter at trådløst lokaltnett er en lønnsom investering. Han trekker fram materiale som framhever av å gi utvalgte medarbeidere trådløs tilgang til lokalnettet. Hansen ser ikke trådløst lokalnett som en erstatning for kabler, men som en utvidelse av tjenestene overfor medarbeidere med spesielle behov.

- For mange medarbeidere er det et paradoks å oppleve at det eneste stedet de har tilgang til alle sine dataverktøy, er samtidig den plassen der de er minst tilstede. For slike er det enormt mye å hente med å gi dem trådløs lokalnettilgang, slik at de kan arbeide like produktivt uansett hvor i bedriften de setter seg.

Hansen viser til en undersøkelse NOP Research Group gjennomførte i september i fjor av 300 amerikanske bedrifter med mer enn 100 ansatte.

- Brukerne forble tilkoplet til bedriftens nettverk mer enn 105 minutter mer per dag i snitt. Gjennomsnittlig bespart tid per dag var 70 minutter. Den samlede produktivitetsgevinsten ble anslått til 22 prosent.

En egen undersøkelse som Cisco gjorde hos en av verdens beste Aironet-kunder, Microsoft, der 40.000 ansatte bruker trådløst nettverk, viser 30 dagers produktivitetsøkning per ansatt.

Hansen har laget en egen kalkyle, som går ut fra at trådløst lokalnett, i installasjon, infrastruktur, support, maskinvare og så videre, koster 2400 kroner per bruker det første året, og 1200 kroner per år deretter.

- Det svarer til mellom fire og åtte kroner per dag per bruker. Sammenlikn dette med hva det koster å ha folk i arbeid. Hver medarbeider koster bedriften fra fire til åtte kroner per minutt. Følgelig lønner det seg med trådløst lokalnett, forutsatt at det kan effektivisere arbeidsdagen med ett til to minutter.

Erfaringene fra brukerne tyder på at følgende momenter er spesielt viktige:

  • Folk kan fortsette å arbeide på møterom, mens de venter på at møtet skal begynne.
  • Ting man blir enige om på møtet, kan utføres straks, som å fordele dokumenter og avtale nye møter. Man behøver ikke "gjøre det så fort jeg er tilbake på kontoret".
  • Trenger man innspill fra noen som ikke er på møtet, kan det ordnes gjennom en meldingstjeneste i sanntid, uten å forstyrre de øvrige møtedeltakerne.
  • At alle møtedeltakere sitter med nettilkoplede PC-er, kan utnyttes til felles gjennomgang av referansemateriale under selve møtet.
Til toppen