BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil overta 90 prosent av Office-brukerne

Google har satt seg et ubeskjedent mål.

Google jakter på Microsoft Office-brukerne som ikke har behov for den aller mest avanserte funksjonalitet Microsoft-produktet har å tilby. Det utgjør de aller fleste.
Google jakter på Microsoft Office-brukerne som ikke har behov for den aller mest avanserte funksjonalitet Microsoft-produktet har å tilby. Det utgjør de aller fleste.
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
27. des. 2012 - 08:51

Googles web- og nettskybaserte kontorløsning for virksomheter, Google Apps, har fått betydelig mer funksjonalitet det siste året. Så mye at løsningen også har begynt å bli interessant for relativt store bedriftskunder.

I et intervju med All Things D forteller Amit Singh, Googles Enterprise-sjef, at Google Apps krysset en barriere i 2012 når det gjelder store kunder. På spørsmål om hva som har fått disse kundene til å ta skrittet over til Google Apps, svarer Singh at i IT-bransjen så gjør man ting så snart man ser andre gjøre det samme.

– Men det vært noen tillitsoppbyggende midler til stede, sier han og nevner bedre applikasjonsskalering enn de kundene kan få til internt, sikkerhet og det regelverket kundene må forholde seg til.

Det sveitsiske farmasiselskapet Hoffmann-La Roche og U.S. Interior Department er eksempler på slike nye, store kunder. Begge skal ha mellom 80 og 90 tusen ansatte.

– I løpet av det siste året, dersom du ser på dybden av hva vi har gjort med Docs, både i kjernefunksjonalitet og desktop-gjengivelse, har vi gjort voldsomme framskritt. Målet vårt er å få de 90 prosentene av brukerne som ikke har behov for den mest avanserte funksjonalitet i [Microsoft, red. anm] Office, sier Singh.

– Vi vet om forskjellene i vår funksjonalitet og deres. Vi forbedrer dette fra uke til uke. Vi kommer til å komme til de 90 prosentene. Dersom du trenger de 10 siste prosentene, vil du ønske å bruke desktop-en, sier Singh.

Det neste målet til Google vil forbedre er import fra PowerPoint.

– Det er et område hvor QuickOffice vil hjelpe oss mye, sier Singh og refererer til programvareselskapet Google kjøpte tidligere i år.

– Vi pleide å konkurrere kun om pris, men det har endret seg. Over tid bør du ikke måtte betale mer for å få nettskytjenester. Alt i alt bør kostnadene dine gå ned. Vi har holdt prisen på 50 dollar for Apps en stund, samtidig som vi har utvidet bredden og dybden i løsningen vår, sier Singh, som mener at Microsoft ennå ikke har oppnådd troverdigheten til å levere web-tjenester i stor skala.

– Spørsmålet er en om ønsker å bygge rundt desktop-en eller om du ønsker å bygge rundt web-tjenester og enheter som er koblet sammen, sier Singh. Han mener trenden i 2013 vil være «work the way you live», en hvor de bedriftsansatte i enda større grad enn i dag vil bruke de samme verktøyene på jobben og i hjemmet.

Han sier at Microsofts kjøp av den sosiale nettverkstjenesten Yammer også er en reaksjon på en slik trend, og at SharePoint vil måtte integreres med Yammer. Han legger til at Microsoft med Windows RT og Windows 8 gjør nødvendige, men opprivende endringer.

– Så endring kommer, om du liker det eller ikke. Vi mener vi tilbyr et alternativ som er genuint og velprøvd, sier Singh.

New York Times kom forøvrig nylig med en rapport om veksten til Google Apps og Microsofts respons på denne.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.