Vil prøve harddisk-ansvar for retten

Bransjenforeningen IKT Norge nekter å godta at databransjen har ansvaret for tapte data og vil prøve kjøpsloven i retten.

I forrige uke kunne digi.no avsløre at Forbrukerrådet har kommet med slått fast et viktig prinsipp - både for alle private IT-kunder og IT-bransjen.

Avgjørelsen slår fast dersom en harddisk havarerer, gir ikke kjøpsloven privatkunder bare rett til en ny harddisk. Leverandøren eller forhandleren må også dekke gjenoppretting av data. Og denne retten gjelder i hele fem år, langt forbi levetid for mange norske PC-er.

    Les også:

Forbrukerrådet kan felle en prøvesaken som nå er inne til vurdering og da må databransjen eventuelt prøve saken i rettsapparatet.

Norske IT-kunder kan juble, men IT-bransjen er bekymret, for Forbrukerrådets avgjørelse vil bli svært dyr hvis den blir stående: En gjenoppretting av data fra en større harddisk koster 8900 kroner hos markedsleder Ibas, får digi.no opplyst.

digi.no tok kontakt med HP, som er den største PC-leverandøren i Norge. HP selger rundt en tredjedel av sine PCer til privatmarkedet og kan bli hardt rammet av Forbrukerrådets presisering.

Roar Haugland i HP forteller at HP tar saken på alvor, men har henvendt seg til bransjeforeningen IKT Norge fordi man mener at dette er en utfordring for hele bransjen.

digi.no tok derfor kontakt med Fredrik Syversen i IKT Norge som mener avgjørelsen vil få store konsekvenser for IT-bransjen hvis den blir stående.

- Både HP og to andre store maskinvareleverandører har tatt kontakt med oss. Vi ser svært alvorlig på dette og er verste fall innstilt på å få prøvet saken i en rettsal. Vi håper at dette ikke er nødvendig og at Forbrukerrådet vil sette seg ned for å se på saken sammen med oss i bransjen.

Bransjeforeningen skal først betale et advokatkontor en utredning av saken.

- Vi har stor forståelse for kundenes frustrasjoner når slike ting skjer, men prisnivået gjør på gjenopprettting er så høyt at dette blir et bransjeproblem dersom beslutningen blir stående. Vi synes at fem år et veldig lenge, sier Syversen til digi.no.

Han påpeker også at anvaret for såkalte følgeskader - økonomiske tap som oppstår på grunn av en skade - ikke trenger å være begrenset til en dyr gjenoppretting av dataene.

- Spørsmålet er hvor langt følgeskade-ansvaret går dersom data ikke kan reddes. La oss si at du taper penger på at data ikke var tilgjengelig den dagen disken havarerte. Skal en IT-leverandør også dekke dette, spørs Syversen.

- Vi er svært kritiske til at FO mener at forbruker ikke har et selvstendig ansvar for å foreta back-up. Signalene dette sender passer svært dårlig med den sterkt økende bruken av teknologi for å lagre sensitive data for forbrukere. Vi vil på det sterkeste anbefale forbrukerne og ta back-up av data som er sensitive eller av stor affeksjonsverdi.

IKT Norge er redd for at prisene på lagringsutstyr til privatperson kan bli øke dramatisk dersom avgjørelsen blir stående. Prisen for en harddisk vil måtte inkludere en forsikring, spår Syversen.

- Faren er at enkelte produsenter vil komme til å trekke seg fra det lille norske markedet dersom avgjørelsen blir stående, spår han videre.

Til toppen