Vil selge nyheter til intranett

I en stadig mer presset nyhetshverdag prøver NTB å bevege seg inn på nye områder for å få avkastning på nyhetene. Byrået vurderes å gå i allianse med Internett-aktører for å selge nyheter til norske bedrifters intranett.

I USA har Associated Press (AP) inngått en avtale med News.com, en nyhetstjeneste som kun eksisterer på Internett og leverer IT-nyheter på web.

Avtalen er den første av sitt slag hvor AP samarbeider med en online-publikasjon. Partene samarbeider om deling av nyhetsartikler og annet redaksjonelt stoff. AP kan bruke News.com i forhold til sine kringkasting,- papir- og web-kunder, mens CNet kan benytte APs teknologi og generelle nyhetsartikler, skriver Reuters.

Ideen er imidlertidig ikke ny. CNN har en utvekslingsavtale med IDG/Computerworld på web og CNet har selv en annen distribusjonsavtale med New York Times.

Avtalen illustrerer veldig godt møtet mellom den gamle og den nye medieverden:

De gamle nyhetsbyråene med sine kostbare globale nettverk av journalister får stadig hardere konkurranse av internettselskap som bruker weben til å samle opp og distribuere nyheter til alle verdens hjørner.

- Vi har vår egen selvstendige internettredaksjon som fórer mediekunder med nyheter på web. Foreløpig har vi ingen samarbeidspartnere, men vi er i samtaler med aktører, sier Thor Viksveen som er ansvarlig redaktør i NTB.

Han har ingen konkrete avtaler eller navn på samarbeidspartnere, men sier at de ser mye på en kopling av skreddersydd stoff overfor kunder som ikke er i mediebransjen. Tradisjonelt har kundenettverket til NTB bestått av andre medieaktører, inkludert aviser, TV- og radiokanaler - i tillegg til nettaviser.

- Vi er i ferd med å kartlegge hvordan vi skal kunne levere og gjerne skreddersy nyheter til bedrifter som trenger innhold til intranettene sine, sier Viksveen og mener det er her nisjeaktører som spesialiserer seg på ulike interessefelt kommer inn.

Til toppen