(Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

Vil skvise Android-brett

Tror Microsoft vil bli en sterk utfordrer.

Nettbrett-markedet er i dag dominert av to plattformer: Den suverene markedsleder iOS fra Apple og Googles Android. Men Microsoft lurer i sivet og vil med sin Windows 8 forsøke å brøyte seg inn i markedet.

Det taiwanske analyseselskapet TrendForce, som følger utviklingen i ulike komponentmarkeder, mener at Microsoft har en god sjanse å bite seg inn i markedet. Innen 2015 forventer de at Windows-baserte nettbrett vil gå forbi Android-baserte i 2015.

Men det vil først og fremst gå på bekostning av Android. Apples dominerende posisjon vil de ikke få gjort mye med, tror analyseselskapet ifølge en artikkel på The Register.

Mens markedsandelen til iOS beregnes til å være på 62 prosent i 2012 vil den svekkes med ett prosentpoeng hvert år frem til 2015. Android har i år en forventet markedsandel på 32 prosent men det er ventet at den vil svekkes til 29 prosent i 2013, 24 prosent i 2014 og 19 prosent i 2015. I samme periode.

Windows forventes å vokste raskt fra i år og frem til 2015.

TrendForce mener Windows vil ta 14 prosent av markedet i 2014 og 21 prosent av markedet i 2015, og dermed gå forbi Android.

– Win8-nettbrettets inkludering av forretningsapplikasjoner som for eksempel Office vil ikke bare gjøre at de skiller seg ut fra andre underholdningsbaserte nettbrett, men også gjøre at de vil kunne ta en del av Apple og Androids marked, sier analytiker Eric Chiou i en kommentar til The Register.

Windows-baserte nettbrett vil etter alle solemerker også være dyrere enn Androids brett. ZDnews melder tirsdag at Windows 8 brettene til Asus vil starte på 599 dollar for den enkleste modellen til 1 299 dollar for den dyreste. Med denne type priser er det stort sett forretningsmarkedet som er aktuelt.

Det er også her de fleste ser et mulighetsrom for Microsoft: Bedrifter som kjøper inn nettbrett til ansatte i tillegg til, eller som en erstatning for, PCer. Spørsmålet er om dette vil være tilstrekkelig for en suksess og pallplassering i markedet for nettbrett.

    Les også:

Til toppen