BEDRIFTSTEKNOLOGI

Vil sluke godbitene på servermarkedet

- På tide at noen tenker nytt i datasenteret, sier Cisco Norge.

- På tide å tenke nytt, sier forretningsutvikler Nils-Ove Gamlem i Cisco Norge om selskapets inntreden i servermarkedet.
- På tide å tenke nytt, sier forretningsutvikler Nils-Ove Gamlem i Cisco Norge om selskapets inntreden i servermarkedet. Bilde: Marius Jørgenrud
17. mars 2009 - 16:09

OSLO (digi.no): Nettverksgiganten Cisco Systems avduket i går sine ambisjoner om å stjele lukrative markedsandeler på serverrommet.

Selskapet lanserer for aller først gang egne bladservere, og gjør det i en integrert pakke kalt «Unified Computing System» (UCS).

    Les også:

Dette er en totalløsning med både nettverk, datalagring og virtualisering. Dermed går de rett i strupen på samarbeidspartnere som HP og IBM, servergiganter som lenge har tilbudt nettopp Cisco sine nettverksløsinger til kunder.

Selskapets norske avdeling holdt i dag pressekonferanse for å fortelle om en av de største server-nyhetene på mange år.

- Det har ikke skjedd mye på serverfronten de siste ti-tolv årene. Arkitekturen har ikke endret seg noe. Det er på tide at noen tenker nytt, sier forretningsutvikler Nils-Ove Gamlem i Cisco Norge.

Selskapets store fordel i dette markedet, slik Gamlem ser det, er at de med denne produktlanseringen har mulighet til å begynne helt fra bunnen av.

- Dermed kan vi designe en serverløsning hvor virtualisering ligger i selve DNA-en til systemet. Nettverket bringes nå inn i serveren, det er ikke noe vi legger på toppen.

Ciscos nye løsning åpner for inntil 320 bladservere spredt over førti chassis i ett og samme system. Hvert chassis kan således bestå av inntil åtte Cisco-blades, hver basert på Intels kommende Nehalem-prosessor (core i7).

- Det er plass til 384 gigabyte RAM per blade, dobbelt så mye fysisk minne som de våre konkurrenter tilbyr i dag, sier Gamlem.

Ifølge selskapets egne tall skal investeringskostnaden med den nye arkitekturen kunne kuttes med inntil 20 prosent, og driftskostnaden med inntil 30 prosent sammenlignet med et typisk oppsett i dagens datasenter.

Cisco oppgir at serverproduktene deres er myntet på kunder som allerede har minst 20-25 servere. Prisen på produktene er foreløpig ikke klare, men det er klart at Cisco henvender seg til noen av de største aktørene i markedet.

- Nettverket bringes nå inn i serveren, slår Nils-Ove Gamlem fast. <i>Bilde: Marius Jørgenrud</i>
- Nettverket bringes nå inn i serveren, slår Nils-Ove Gamlem fast. Bilde: Marius Jørgenrud

Analytikere som thestandard.com har vært i kontakt med spår at prisen vil være fra 100.000 dollar og oppover.

- Servermarkedet utgjør rundt 85 milliarder dollar årlig. Med våre serverprodukter vil vi gå etter de tjuefem prosent største datasentrene eller kundene, det blir målgruppen. Dette markedet tror vi utgjør rundt 20 milliarder dollar i året, sier Gamlem.

Det store spørsmålet er hvordan de tidligere samarbeidpartnerne HP og IBM vil reagere på utfordringen. Gamlem mener det gjenstår å se.

- Vi fokuserer ikke på konkurrentene, kun på endringer i markedet, sier forretningsutvikleren.

Ciscos Unified Computing System (UCS) og tilhørende tjenester blir tilgjengelig på markedet i løpet av årets andre kvartal opplyser selskapet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.