Vil ta betalt per søkemotorklikk

I USA er det en rekke selskaper som lever av å hjelpe nettsteder til å komme høyere opp på trefflisten på søkemotorer. Fenomenet er ennå ikke særlig utbredt her hjemme, men noen aktører finnes - deriblant Aktivt Søk, som nå vil ta seg betalt for hvert klikk kundene får fra søkemotorer.

Norske bedrifter svir årlig av millioner av kroner på å utvikle nye nettsider, men det er ikke alltid at tradisjonell markedsføring er noen garanti for at potensielle kunder finner frem til nettstedene. Dette var også utgangspunktet for etableringen av Aktivt Søk i oktober 1999, etter at gründer Bjørn Holte to år tidligere hadde jobbet med fenomenet søkemotorer som en del av en siviloppgave i Australia.

Sammen med Jarle Wiggen satte han seg ned og utviklet en egen teknologi som gjør det mulig å måle hvilke ord som det søkes mest etter på andres søkemotorer. Deretter kunne de gå igang med den viktigste oppgaven - å benytte denne kunnskapen til å bringe selskapets kunder så høyt oppe som mulig på trefflisten på ulike søkekataloger (f.eks. Yahoo!), søkeroboter (typisk AltaVista, Alltheweb, Google m.fl.) og portaler.

- Vi har som mål å være størst i Norge på optimalisering av bedrifters nettsider slik at de skal være lette å finne med aktuelle søkemotorer og portaler, sier daglig leder Jarle Wiggen til digitoday.no.

Selskapet har allerede skaffet seg en portefølje på omlag 80 aktive kunder, hvorav mer enn halvparten har tegnet serviceavtale som gir Aktivt Søk løpende inntekter.

Og nå skal flere kunder lokkes til å kjøpe seg topplasseringer på nettets søkemotorer ved at de kun betaler for den trafikken som Aktivt Søk faktisk gir dem.

- Ved at kundene betaler for hvert klikk de faktisk får fra søkemotorene, får vi en vinn-vinn-situasjon. Kunden betaler kun for levert vare, og vi er interessert i at kunden får høyest mulig trafikk - for da blir våre inntekter også høyere, sier Jarle Wiggen til digitoday.no.

Ifølge Wiggen kan selskapet vise til gode enkeltresultater - for eksempel hundenettstedet canis.no som angivelig doblet sin ukentlige trafikk etter å ha inngått samarbeid med Aktivt Søk.

En undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Forrester Research underbygger Wiggens påstand om at markedsføring gjennom søkemotorer er blant de mest effektive former for markedsføring på nettet - et budskap som Aktivt Søk har lykkes med å selge inn for kjente selskaper som bl.a. Statoil, Storebrand, UPC, Kreditkassen, Hygoform, Cubus og Tinde.

Aktivt Søk er dessuten foretrukken teknologipartner for reklameformidlingsselskapet Synergi, forteller Wiggen.

Aktivt Søk har ennå ikke fått inn noen partner på investorsiden, men dette er noe det jobbes med, opplyser selskapets daglige leder.

- Det er forsåvidt ikke noe vi stresser unødig. Selskapet, som har fire heltidsansatte og to på deltid, er selvdrivende på dagens inntektsnivå, sier Wiggen som legger opp til en samlet omsetning i år på omlag tre millioner kroner.

Nå i juni fikk dessuten Aktivt Søk et etablererstipend på 150.000 kroner fra næringsetaten i Oslo.

Foruten Wiggen og Holte består Aktivt Søk-staben av teknisk sjef Kristoffer Bergan (t.v.) og salgsansvarlig Vinur Tansem (t.h.), samt de to deltidsansatte Stig Halden (teknisk) og Sandra Berg (salg).

Til toppen