Vil ta rubrikkannonsene på nett

I samarbeid med SOL etablerer Norges største rubrikkannonse-aviser nå markedets største rubrikkdatabase. - Vi gjør dette for å hindre andre i å etablere seg på dette markedet, sier assisterende direktør Knut Fredrik Ramstad i Aftenposten.

Som styreformann i avisenes felles satsing på det elektroniske rubrikkmarkedet, KS RDB-Nett AS, er Ramstad godt fornøyd med avisenes elektroniske rubrikkannonser så langt.

- Vår satsing på rubrikkmarkedet på Internett har gjort det vanskelig for andre å etablere seg, så dette har vært en riktig satsing for oss, sier Ramstad til Digi.

Bak KS RDB-Nett AS står Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad. Når disse avisene nå inngår et samarbeid med Scandinavia Online om rubrikkannonsemarkedet, vil dette skape Norges største rubrikkdatabase.

Vis@visen, som har vært avisenes elektroniske rubrikkdatabase, har daglig innehold på mellom 5.000 og 10.000 søkbare rubrikkannonser. Dette er langt større antall enn hva SOL til nå har kunnet skilte med i sin rubrikkbase. Den nye basen skal driftes fra vis@visen, og være søkbar fra alle avisenes hjemmesider, vis@visens hjemmeside og fra SOLs hjemmeside.

Ramstad sier til digi at hovedhensikten med satsingen på elektroniske rubrikkdatabaser å kunne sette premissene for markedet. På litt sikt ser han derfor ikke bort fra at nettbrukerne må betale også for rubrikkannonser hos SOL. Dette har til nå vært gratis hos nettleverandøren, mens avisene har tatt 25 kroner for en oppføring i vis@visen.

- Hvorvidt SOL nå skal ta betaling for sine rubrikkannonser, har aldri vært noe tema i denne sammenheng. I dag er betalingsvilligheten på nettet for liten. På sikt er det imidlertid klart at vi vil ta penger for tjenestene på nettet. At betalingsvilligheten er så liten som den er i dag, er et stort problem for de som har satset store penger på Internett.

Aftenposten frykter ikke lenger konkurransen fra nettet, slik avisen gjorde før de satset tungt på elektroniske medier selv. I dag er det fortsatt aviser som flytter varer og tjenester, mener avisdirektøren.

- Vår filosofi er at så lenge folk annonserer i avisen, så lenge det er avisene som flytter varer, kan vi sette prisene på Internett billig. Vi har derfor valgt å inngå et samarbeid med SOL på den tekniske siden, slik at vi kan fokusere på avisproduktet. Det er det vi kan best.

Til toppen