Vil utnytte nettet i valgkamp

Toppolitikere i USA har lenge brukt nettet for å nå nye tilhengere. Nå kommer Norge etter.

Norske politikere har vært avventende til å bruke Internett i sine valgkampanjer, men her skjer det nå en stor endring.

Ifølge Dagens Næringsliv produserer de fleste politiske partier nå egne sendinger, og det er Høyre og Ap som satser mest.

Web-tv gir små partier med begrensede markedsføringsbudsjetter mulighet til å spre sine politiske budskap til en billig penge. Senterpartiet skal ha hatt 10.000 seere på sin hjemmeside i løpet av landsmøtet i vår.

Høyre satser stort på web-tv, og lanserer hjemmesider i mai. Der skal man kunne følge møter og valgkamphendelser direkte, og partiet vil legge ut tv-sendinger med ordførere og andre politikere i forkant av årets valgkamp, skriver Dagens Næringsliv.

Også Ap vil satse tungt på levende bilder, og har valgt å kjøpe tjenester fra en profesjonell web-tv leverandør.

I USA bruker toppolitikere ungdomssiden Myspace for å trekke til seg unge tilhengere. Myspace har med rakettfart blitt nærmest den mest besøkte siden i USA. Her kan mer enn 100 millioner registrerte brukere dele bilder, video, spill og debatter gjennom blogging.

Den amerikanske kandidaten til guvernørvalget i California, demokraten Phil Angelides, er blant dem som har fått sin egen side på Myspace.

Også Rod Shealy, som er konsulent for to republikanske kandidater i South Carolina, prøver å kapre unge tilhengere på Myspace.

Til toppen