Vil vise reklameplakater i fantasiverden

Funcom deler ut en gratis, full versjon av Anarchy Online-spillet mot å vise en ny type reklame.

Reklamemarkedet for TV er tusen ganger større enn for spill, men det er i ferd med å endre seg mener Funcom, som kommer med en ny satsing.

Det skjer ting på gata i spillet Anarchy Online. Den norske spillprodusenten Funcom har skaffet seg en ny inntektskilde. Akkurat som digre dynamiske reklameplakater sprer seg rundt i Oslo, vil de nå dukke opp i gatene i Anarchy Online, Funcoms online rollespill (MMORPG).

Reklame i dataspill er ingen nyhet, det har eksistert lenge i form av produktplassering. Det spesielle med denne typen avtaler er at spillene utelukkende foregår på servere, ikke hjemme på PC-en, og at reklamen dermed kan byttes ut etter hvert, på samme måte som reklame på en nettside.

Funcom har inngått en avtale med Massive Inc, som kaller seg verdens første reklamenettverk for dataspill.

Grunnpakken i Anarchy online er allerede tilgjengelig i gratisversjon, som lovlig kan lastes ned med Bittorrent. Dette har hittil bare vært en måte å rekruttere nye spillere, men vil nå også bli en inntektskilde. Betalende spillere vil nemlig ikke se reklamen.

- Vi er veldig spent på å endre forretningsmodellen for spillutvikling og skape en ny kilde til betydelige inntekter utover salg av spill og månedlige spillavgifter, og gjøre et nytt kraftig medium tilgjengelig for globale annonsører, sier Mitch Davis, toppsjef I Massive.

TV-titting hadde en nedgang i fjor, blant amerikanske menn mellom 18 og 34 år, viser en rapport fra Nielsen Media. Samtidig er det stor fremgang for MMORPG-spillene, som står for Massive Multiplayer Online Roleplayng Game, spill der tusener av mennesker spiller med og mot hverandre i en felles online verden.

Det amerikanske reklamemarkedet for TV var i 2003 på 12 milliarder dollar, over tusen ganger større enn reklamemarkedet for spill, som endte på beskjedne 10 millioner dollar, hevder Funcom i en pressemelding. De mener dette forholdet vil endre seg de neste årene, ettersom unge mennesker endrer sine underholdningsvaner.

- I motsetning til et medium som TV vet du at spillernes øyne alltid følger med på skjermen mens de spiller, sier Trond Aas, sjef i Funcom.

Han mener spillerne ikke bare vil akseptere reklamen, men sette pris på den fordi den gir en økt følelse av realisme. Reklameplakatene vil ikke forstyrre spillet mener han.

Anarchy Online foregår i en fremtidsverden, og raklame hører nok med som en naturlig del av bybildet. Det samme kan neppe sies om det nye og svært populære MMORPG-spillet World of Warcraft. Reklame for Cola gller Burger King passer neppe like godt sammen med alver og troll.

Til toppen