Viljen til å investere i IT er fortsatt lav

Selv om flere amerikanske teknologiselskaper varsler om positive markedssignaler, forblir norske IT-innkjøpere sittende på gjerdet ennå en stund, spår Norsk Gallup.

I rapporten "Gallup InterBusiness" har Norsk Gallup Institutt intervjuet et utvalg norske bedrifter med fire ansatte eller mer om deres bruk av Internett, annen IT og eventuelle fremtidige teknologi-investeringer. Rapporten slår fast at markedet fortsatt preges av usikkerhet og at bedriftene har en restriktiv holdning til å begå nye teknologi-investeringer med det første.

Indikatoren viser differansen på om bedriftene skal øke eller redusere investeringene. Det er fortsatt en positiv investeringsvilje, men siden siste kvartal i år 2000 har den blitt redusert med ni prosentpoeng.

- Vi er nå snart på samme lave nivå som på slutten av 1999 hvor bedriftene hadde gjort investeringene i forbindelse med 2000 problematikken, heter det i Gallup-rapporten.

IT-indikatoren har gått ned både for maskin- og programvare, men det er nå indikasjoner på at markedet er i ferd med å stabiliser seg. Bunnen kan med andre ord se ut til å være nådd (indikatoren for maskinvare har stabilisert seg, mens programvare fortsatt går ned. Programvareindeksen er likevel fortsatt mer optimistisk enn maskinvareindeksen).

Bruken av teknologi i bedriftene har stabilisert seg noe og resultatene viser at internettpenetrasjonen er på 88 prosent blant bedrifter med fire ansatte eller flere, 62 prosent har egen hjemmeside, mens hver fjerde bedrift har investert i intranett.

Mange bedrifter bruker nå Internett som kanal for å bestille varer og tjenester, og det er gjerne data og annet utstyr de bestiller. Bedriftene vil investere mest i tradisjonell utstyr, og PC er på topp. Bedriftene er mest opptatt av investeringer i tradisjonell utstyr, men sikkerhet er viktig og mange bedrifter vil investere i sikkerhetsverktøy fremover.

Markedsrettede investeringer som CRM-løsninger og call-senter er det totalt sett omtrent åtte prosent som vil investere i fremover, men investeringsviljen i CRM stiger naturlig nok med størrelsen på bedriftene og er størst blant bedrifter med over 50 ansatte, skriver Gallup.

Hver fjerde bedrift med Internett tilkobling har hatt virus det siste halve året, og av disse har 23 prosent hatt virus siste måneden. Blant bedrifter hvor de ansatte har tillatelse til å laste ned programvare, er det 49 prosent som har hatt virus siste måneden, mens blant bedriftene hvor de ansatte ikke har tillatelse til å laste ned programvare, er prosentandelen nede i 34. Det er altså en liten sammenheng mellom tillatelse til nedlasting og virus, konkluderer Gallup.

Til toppen