Vill vekst for Opera Mini

Er nå en av verdens mest brukte mobil-apper.

Opera Software har opplevd stor brukervekst de siste årene. Under en pressekonferanse nylig kunngjorde selskapet at de nå har minst 140 millioner brukere i måneden.

Om lag 50 millioner av de bruker nettleseren på PC og Mac, 20 millioner gjennom øvrig elektronikk som spillkonsoller og tv-bokser.

Dobling

Den største brukermassen, og den som vokser klart mest, er imidlertid på mobilsiden. Nettleserentjenesten Opera Mini har doblet antallet brukere det siste året.

I september 2009 hadde Opera Mini 35,6 millioner unike brukere. Nøyaktig ett år senere er tallet 71,2 millioner. Det går frem av selskapets rapport som ble lagt frem i dag.

Opera Mini ikke en nettleser i vanlig forstand. Nettsidene tolkes i serverparken til Opera før komprimerte data sendes til brukernes mobiltelefoner. Slik blir den overførte datamengden opptil 90 prosent mindre.

Den komprimerte datatrafikken medfører at Opera Mini-brukere verden over sparer til sammen godt over 12 milliarder kroner, hver måned, ifølge det norske nettleserselskapet.

De 71,2 millioner brukerne har alle selv lastet ned Opera Mini som applikasjon til mobiltelefonen sin. I tillegg kommer minst 5 millioner brukere som har fått tjenesten forhåndsinstallert på mobilen gjennom avtaler Opera har gjort med ulike teleoperatører.

Det gjør at Opera Mini er en av verdens mest brukte mobilapplikasjoner. Opera satser stort på å være tilgjengelig på flest mulige plattformer, inkludert enklere håndsett. Minst 3000 ulike mobilmodeller støttes.

Størst tilsig av nye Opera Mini-brukere kommer nå fra folkerike land som Indonesia og Vietnam, får digi.no opplyst av selskapet.

Veksten ser ikke ut til å avta.

- Det varierer, men vi får inn rundt 4-5 millioner nye brukere i måneden. I høst har det vært enda mer, sier informasjonssjef Tor Odland i Opera Software til digi.no.

Opera har begynt å sentralisere og ytterligere profesjonalisere serverparken for å ta unna de mange brukerne, blant annet ved å flytte mest mulig til en ny datasentral på Island.

- Så langt har vi klart å bygge en veldig skalerbar løsning som også er trygg økonomisk for oss selv. Det er en kost ved å serve disse brukerne, sier Tor Odland.

Ifølge han hadde Opera 22 millioner kroner i inntekter bare på Opera Mini i årets første kvartal. I andre kvartal vokste dette til 35 millioner kroner.

Denne måneden åpnet selskapet et eget annonsenettverk for Opera Mini-tjenesten, som skal gi ytterligere inntekter.

Den klart største inntektskilden til Opera Software kommer gjennom avtalen med Google om å inkludere søkemotoren i nettleseren.

Til toppen