(Bilde: skjermbilde Netcoms nettsider)

– Villedende ikke å si hvor rask «4G» faktisk er

Forbrukerombudet ber Netcom markedsføre «4G» med konkret informasjon.

Forbrukerombudet er ferdig med sin vurdering av Netcoms markedsføring av LTE som «4G». Flere forhold har skapt debatt rundt denne markedsføringen, blant annet at LTE teknisk sett ikke er en 4G-teknologi, og at utviklingen av både annen 3G-teknologi og potensialet i framtidens «ekte» 4G gjør betegnelsen «4G» svært lite informativ i forhold til hva slags ytelse brukeren faktisk kan vente seg.

I et brev til Netcom presiserer Forbrukerombudet at de ikke tar stilling til det teknologiske, men til markedsføringen. Poenget med å markedsføre LTE som «4G» er å «si noe om hvilken hastighet forbrukeren kan forvente ved bruk av tjenesten», skriver de. Det heter videre:

– Etter Forbrukerombudets syn vil bruk av begrepet 4G uten en nærmere forklaring av hvilken hastighet forbrukeren kan forvente, kunne være villedende.

Forbrukerombudet viser til bransjenormen som gjelder for vanlig internettaksess, og som de mener også vil gjelde for mobilt bredbånd. I denne normen heter det at «opplysninger om hastighet som er angitt i markedsføringen skal være informative og veiledende for forbrukeren».

Brevet slår fast at markedsføring med begrepet 4G uten nærmere angivelse av hastighet «vil kunne være villedende for gjennomsnittsforbrukeren, da gjennomsnittsforbrukeren ikke er innforstått med hvilke muligheter og begrensninger som følger av begrepet 4G».

Det rettes denne oppfordringen til Netcom:

– Vi oppfordrer derfor om at det tas inn opplysninger om hvilken hastighet forbrukerne kan forvente av mobile bredbåndstjenester i fremtidig markedsføring der begrepet 4G eller andre teknologiske begreper benyttes. Det bør videre også tas inn opplysninger om hvilke forhold som kan påvirke tjenestens hastighet, så som forbrukerens avstand fra senderen og antallet samtidige brukere.

Les også
Forbrukerombudets brev til Netcom (189 kB)

    Les også:

Til toppen