Ving.no tar snart helt av

Ving Norge hevder at de satte elektronisk bookingrekord med en dagsomsetning for nærmere 900.000 kroner i september. - De aktørene som vil være store reisetilbydere har ikke en sjanse uten Internett, mener sjefen for Ving Norge.

Administrerende direktør Petter Asperud i Ving Norge AS skriver i sitt eget nyhetbrev at internettsatsingen til byrået langt har overgått egne forventninger. Han regner med at de på toårsdagen for internettsatsingen 4. juni neste år vil ha omsatt reiser for 75 millioner kroner.

Netto-omsetningen etter halvannet år har vært 45 millioner kroner.

"Internett er som skapt for reisebransjen. I dag kjøper to prosent av de reisende sin ferie via nettet. Dette er bare begynnelse. For reisebransjen er det derfor helt avgjørende med tung tilstedeværelse og førsteklasses service på Internett. Jeg vil våge påstanden om at de aktørene som ønsker å være store reisetilbydere ikke har en sjanse uten Internett", skriver han i en leder i Ving Nytt.

Nordmenn har til nå bestilt cirka 9.000 reiser via Ving.no. Internett-tjenesten har rundt 150.000 besøk på tjenesten i måneden. Surferne får opp den samme informasjonen gjennom bookingsystemet som Ving-selgerne sitter med på sine datamaskiner. I tillegg får de tilgang til 2.500 sider med hotell- og reisemålinformasjon.

I september satte Ving, ifølge seg selv, elektronisk bookingrekord med en dagsomsetning på 895.000 kroner. I løpet av de neste halvannet årene regne med å doble omsetningen på nett. I den videre utvikling av tjenesten vil Ving blant annet legge inn video av rom og leiligheter på web.

Administrerende direktør Asperud frykter imidlertid ikke at de kan erstattet selgerne med Internett-kontakt, ikke minst fordi de ikke selger tradisjonelle forbruksvarer, men feriereiser til en gjennomsnittpris på 12.000 kroner bestillingen.

"Man kan ut fra Vings suksess på Internett driste seg til å tenke tanker om at Internett kanskje en dag vil erstatte butikkene helt. Til det er svaret et kontant nei".

Til toppen