Vinner Internett-prosjekter med Notes

New Media Science har i konkurranse med andre Internett-aktører blitt valgt i forbindelse med en ny Internett-tjeneste fra Konkurransetilsynet. Årsaken var Notes-kompetansen.

Markedssjef ved New Media Science, Olav Folkestad, forteller til digi.no at flere store aktører nå velger å satse på Lotus Notes som en plattform for sine Internett-tjenester.

- Vi har i den senere tid vunnet prosjekter både hos et stort norsk oljeselskap og et stort norsk forsikringsselskap, sier Folkestad

- Spesielt hos forsikringsselskapet er prosjektet spennende fordi vi der skal redesigne hele tjenesten og få den inn på en felles plattform, i dette tilfellet altså Lotus Notes.

Folkestad forteller at New Media Science tidligere satset veldig på Microsoft, Unix og Netscape-løsninger. Men selskapet har etter hvert oppdaget at gruppevare kommer på fullt innen intranett og at det ville være en fordel å utvide kompetansen.

- Vi har bare drevet med Notes og Domino siden tidlig i høst, men vi har fått veldig dyktige folk til å jobbe for oss, og vi bygger nå opp et skikkelig miljø rundt disse.

Folkestad mener også at de kommer fortere til målet ved å bruke en Notes/Domino-løsning.

- Vi må først og fremst se på hvilket behov kundene har, men det er også viktig med en god plattform å bygget dette på. Da slipper man å bruke tid og penger på å lage den grunnleggende strukturen, slik at man i steden kan bruke ressursene på selve tjenesten som skal lages.

Han forteller videre at Notes/Domino-løsningene er godt egnet ved bruk av Java-programmering.

- Det er nå også lett å knytte andre databaser til denne plattformen.

Det er stor interesse for denne typen løsninger. Folkestad er faktisk overrasket over etterspørselen.

- Jeg tror ingen av de andre web-firmaene har Notes-kompetanse, sier han.

Konkurransetilsynet

New Media Science er blitt valgt til å lage en ny Notes-basert tjeneste for Konkurransetilsynet.

- Valget av New Media Science ble gjort utfra en generell helhetsvurdering, sier informasjonsansvarlig ved Konkurransetilsynet, Per Meleng, til digi.no. Han forteller at Konkurransetilsynet mottok tre tilbud og valget av New Media Science ble tatt blant annet fordi selskapet har en sterk kompetanse innen Lotus Notes, og fordi design- og rådgivingskompetansen i selskapet virker solid.

- Dette er spesielt viktig fordi vi allerede har en Notes-løsning og ønsker å bygge videre på den.

Formålet med tjenesten først og fremst er å gjøre regelverk og praksis mer tilgjengelig for allmennheten.

- Vi kommer til legge ut brosjyrer og dokumenter som tidligere er trykket, i tillegg til lovverket vårt. Men også retningslinjer i forbindelse med dispensasjonsbehandling og EØS-avtalen vil bli tilgjengelig.

Meleng forteller at tjenesten i første omgang vil være en relativt passiv tjeneste.

- Årsaken til at vi ikke går ut med en mer avansert tjeneste med en gang, er at vi først må bygge opp en tjeneste til å blant annet håndtere lesernes bestillinger av informasjon. Han har tro på at tjenesten allerede på nyåret vil kunne utvides til mer interaktiv bruk og ser ingen andre begrensninger enn teknologien.

- Jeg regner med at New Media Science er godt kvalifisert til å lage en moderne tjeneste, avslutter Meleng.

Til toppen