Hva er konsekvensene av Nokia-oppkjøpet for IT-industien? Digi.no-spaltist og analytiker Cyrus Mewawalla summerer opp: (Bilde: PantherMedia / Iñigo Quintanilla)

Vinnere og tapere etter Nokia-kjøpet

En kinesisk aktør kan glise ekstra bredt, tror analytiker.

Gårsdagens store nyhet, at Nokias mobilvirksomhet ble kjøpt av Microsoft, vil få strategiske implikasjoner på en rekke IT- og mobilselskaper.

Den London-baserte analytikeren og digi.no-spaltisten Cyrus Mewawalla har sett på hvordan dette oppkjøpet vil påvirke konkurransevilkårene og de andre aktørene.

Her er hans gjennomgang:

For Apple mener Cyrus oppkjøpet er negativt:
– Microsoft scorer to poeng på Apple med dette oppkjøpet. Først og fremst får de tilgang til den nest beste kartløsningen i verden etter Google Maps, og langt bedre enn Apples egen tjeneste. Kart er en stadig mer kritisk komponent for mobil tjenesteyting: Dersom du vet hvor noen har vært og de stedene han har besøkt tidligere, er du i stand til å bygge en langt bedre profil på vedkommende i den mobile verden. For det andre: Microsoft får direkte tilgang til en høykvalitets mobilprodusent med produkter i alle priskategorier. Dette kan presse marginene til Apple på et tidspunkt hvor Apple må jobbe seg ned i markedssegmentene for å fortsette inntjeningsveksten.

For Google er dette en nøytral hendelse:
– Kart er av mindre betydning for Google, som er markedsleder med stor margin. Dessuten: Mens Apple tjener penger på maskinvare, tjener Google penger på å selge annonser. Her er både Apple og Microsoft ganske svake, og ingen ting i dette oppkjøpet vil endre på det.

For Samsung er dette negativt fordi:
- Samsung er nå eksponert som den eneste smarttelefonprodusenten uten et eget operativsystem. Det er en eksklusiv maskinvareprodusent (dog, veldig god) i en verden hvor Apple, Microsoft og Google alle integrerer sin egen maskinvare med programvare og innhold. Et slikt økosystem gir kundelojalitet. Kunder av Apple, Google og Microsoft vil kunne leve med en eller to dårlige maskinvare-lanseringer, men Samsung kan ikke. Deres kunder som ikke er bundet opp til økosystemet vil rett og slett bare gå ett annet sted.

For Huawei er dette positivt fordi:
–Oppkjøpet styrker Huaweis posisjon siden de blir den eneste store telekom-aktøren som både lager mobiltelefoner og mobil infrastruktur. Dette er viktig fordi det muliggjør vertikal integrasjon mellom alt utstyret som gir en god mobil internett-opplevelse. Det vil gjøre Huawei i stand til å levere sømløs integrasjon gjennom hele den samlede mobile verdikjeden. Denne implikasjonen er følgelig negativ for konkurrentene Alcatel-Lucent, Ericsson, Nokia og Cisco.

For Blackberry er dette positivt fordi:
- Denne handelen gjør det langt mer sannsynlig at Blackberry blir et oppkjøpsmål. Potensielle kjøpere er Samsung, Huawei, Alibaba, Amazon og Facebook.

For TomTom er dette positivt fordi:
– Oppkjøpet gjør TomTom (som er en ledende GPS- og kartprodusent, red. anm.) til et sannsynlig oppkjøpsmål. Mange analytikere mener TomTom lager de tredje beste kartene i verden etter Google og Nokia. Blant potensielle kjøpere finner vi alle nettselskaper som ønsker å inkludere kart til sine økosystemer.

Er du enig med Mewawalla? Si din mening i kommentarfeltet under:

    Les også:

Til toppen