Vinneren tar alt på søkeresultatene

Analyse av data fra søkeresultater viser at det ikke er nok å være på den først resultatsiden. Man må være øverst.

Det amerikanske internettselskapet AOL har fått mye og kraftig kritikk etter at de i forrige uke la ut store mengder rådata fra brukernes internettsøk. Dataene var anonyme, men mange av brukerne kunne identifiseres relativt enkelt gjennom å se på hva de søkte etter.

En blogger med navnet Davor Strehar har istedenfor å grave frem enkeltindivider, gjort en aggregert analyse av AOL-dataene og lagt frem interessant statistikk av hvordan brukere benytter søkemotorer.

At det er kritisk å komme på første side når resultatene kommer frem er kjent for alle som har vært borte i søkemotoroptimalisering. Strehars analyse viser at 90 prosent av alle klikkene kommer på den første siden og at fire prosent av klikkene kommer på den andre siden.

Mer interessant er det kanskje å se hvor viktig det er å komme øverst på førstesiden.

Det første resultatet på den første siden har hele fire ganger så mange klikk som det andre og står for hele 42 prosent av alle klikkene på førstesiden.

AOLs søketjeneste får sine søkeresultater fra Google.

Her kan du lese hele analyseinnlegget på Davor Strehar @ Europe bloggen.

Til toppen