Vinnerne i B-2-B markedet er klare

Frafallet i B-2-B markedet blir på 80 prosent ifølge en ny analyse. Vinnerne kan stikke av med et transaksjonsvolum på 15 milliarder kroner årlig innen 2004.

Analysebyrået Jupiter MMXI har i en ny undersøkelse kåret vinnerne innen B-2-B markedet. Med basis i 500 eksisterende B-2-B markedsplasser selskapet har undersøkt har de funnet ut at bare 100 vil overleve på lang sikt.

Hovedkriteriet for å overleve er at markedsplassene allerede har opparbeidet et høyt transaksjonsvolum. De nettmarkedsplassene som ikke allerede viser et høyt volum vil få store problemer med å få innpass i sine respektive markeder.

Analytikerne har beregnet at B-2-B handel i dag med et volum på 200 millioner euro representerer 1,5 prosent av all europeisk handel. Selskapet spår at dette volumet kommer til å øke til 1,8 milliarder euro innen 2004.

I tillegg må markedsplassene som skal overleve ha støtte og eierskap av ledende bedrifter innen den spesifikke bransjen. Disse støttespillerne må gi markedsplassen troverdighet, finansiell styrke og samtidig tilføre forretning i form av transaksjoner.

Det tredje viktige kriteriet for en vellykket markedsplass er at de må ha en multikanal tilnærming. Online aktivitetene må integreres med Offline-service som tilgjengelighet via telefon og muligheter for lokal kundestøtte.

Basert på disse kriteriene har analyseselskapet kåret de ti B-2-B markedsplassene som ligger best an til å bli en suksess ;

Markedsplass Land Bransje
Acequote UK Kontorutstyr
Band-X UK Båndbredde
BuildOnline UK Bygg
eumediX NL Medisinsk utstyr
eu-supply.com SE Bygg
Goodex DE Industriartikler
IngredientsNet.com EI Næringsmiddel
mondus DE Kontorutstyr
PEFA.com BE Fisk
Phonetrade SE Mobiltelefoner
Til toppen