Virgin klar for Norden, Mobyson blir kjøpt

Mens mobilselskapet Mobyson blir solgt til Picofun, varsler britiske Virgin med den karismatiske eieren Richard Branson i spissen at selskapet nå til lansere sine mobiltjenester i Norden.

Det svenskeide mobilselskapet Mobyson lar seg nå bli kjøpt av Picofun, mens det ennå er penger igjen i kassen. Bak begge selskapene står blant annet Startupfactory, og ifølge Vision er dette en måte å berge begge selskapene på for eierne.

Mens Picofuns ide er å utvikle spill for mobiloperatører, er Mobyson et mobilselskap med tjenester spesielt rettet mot ungdom. Picofun fylte på sin kasse med en emisjon på 70 millioner kroner i fjor, og får nå tilgang til Mobysons 30 gjenværende millioner kroner. Det betyr at Mobyson det siste året har brukt 50 millioner kroner på mobilmarkedet, uten å få etablert en forsvarlig drift. Kundene viste seg å være alt for dyre å skaffe, selv med gratis føflekker, tatoering og fancy image. I tillegg til Startupfactory har Catella, Kauphting og Trident brukt penger på selskapet.

- Vi har ikke gjort noen feil. Planen var realistisk men det har vist seg å være veldig dyrt å skaffe nye kunder, sier konsernsjef i Mobyson, Jonas Kjellberg til Vision.

- For Mobyson er dette oppkjøpet en optimal løsning, sier administrende direktør i Mobyson, Erik N. H. Krafft.

Krafft sier videre at det ta kostet svært mye å få inn kunder, og at selskapet ikke har klart å eksportere sine produkter til andre markeder så raskt som planlagt.

- Inntil videre vil det ikke skje noen forandringer med den norske virksomheten og kundene kommer ikke til å merke noen forskjell fra tidligere. Vi er i forhandlinger med flere investorer for å få til en god og langsiktig løsning for det norske Mobyson-selskapet, sier Krafft, som ikke vil kommentere de alternative løsningene.

Men konsolideringen i markedet utelukker ikke at nye selskap med godt innarbeidede varemerker vil prøve seg.

Ifølge Virgins salgssjef, Alistar Jonston er selskapet i samtaler med flere operatører. Han nevner blant annet Sverige som et interessant og modent marked. Derfra er som kjent ikke veien lang til Norge.

Milliardæren Richard Bransons konglomerat Virgin selger alt fra flyreiser og CD-plater til klær og mobiltelefoni.

I Norden er nok Sverige først ute ved at selskapet lanserte sin nye Virgin-brus for noen uker siden, trolig som en oppvarming til mobilkampen som i hovedsak vil være merkevaredrevet fra Virgin sin side.

Selskapet lanserte sine første mobiltjenester i Storbritannia i 1999 sammen med mobilselskapet One2One og har siden eksportert produktet til Australia, Singapore, Hongkong, Taiwan og Sør-Korea.

Til toppen