Virtual Garden trekker seg fra svensk konkursbo

Reklamebyrået Virtual Gardens Sverige-satsing fikk et kort liv. Det som i desember ble presentert som et lykkelig partnerskap med Garell Annonsbyrå, har i ettertid vist seg å være et millionsluk, ifølge Nils Petter Nordskar.

Virtual Garden i Stockholm legges ned som følge av dårlig økonomistyring i partnerselskapet Garell, opplyser Nils Petter Nordskar

- De nye norske eierne mener vi har dratt på oss for store kostnader. De vil bryte avtalen. For oss gjenstår derfor ikke noe annet alternativ enn å legge ned byrået, sier administrerende direktør Christer Garell i Virtual Garden Stockholm til den svenske nettavisen Vision.

Nils Petter Norskar skriver i en pressemelding at Virtual Garden fortsatt har ambisjoner om å etablere et nordisk byråprodukt, og at selskapet for tiden samtaler med mulige partnere i Danmark.

- I utgangspunktet skal vi starte fra scratch i Danmark, og har derfor ikke tid til å dra i gang to land på en gang, sier Nordskar til digitoday.no.

- Vi har brukt lang tid på å finne de riktige folkene i Danmark. Vi har lært litt av prosessen i Sverige, humrer han lakonisk.

For satsingen i Sverige fikk et kort og ulykkelig liv. Virtual Garden undertegnet en intensjonavtale med Garell Annonsbyrå i desember i fjor - en avtale som ble offentliggjort i januar i år.

- Svenske Garell overbeviste oss om at de var gjeldfrie og vi kjørte på med friskt mot på nyåret. Det viste seg at de hadde blant annet 400 timer "på lager" fra 1999, som de ikke hadde fakturert for, forteller Nordskar.

Han opplyser at den endelige økonomigjennomgangen av det svenske reklamebyrået var "milevis unna det man ble forespeilet av den svenske ledelsen". Virtual Garden velger derfor ikke å inngå noen endelig avtale.

- Økonomien i selskapet viste seg å være så elendig at vi ikke hadde annet valg enn å trekke oss stille og rolig tilbake. Vårt mål var å satse på ny virksomhet, ikke å tette store underskudd. Vi klarte aldri å overbevise den økonomiske ledelsen i Sverige om at de i virkeligheten hadde liten eller ingen kontroll med sin økonomi. Selv fant de kun én million i minus. Vi fant tre-fire millioner, pluss et regnskap som ikke tjente penger, tordner Nordskar.

- Det ble et sant helvete. Vi hadde valget mellom å slå selskapet konkurs, starte opp på nytt, eller glemme det hele. Vi valgte det siste, sier Nordskar til digitoday.no.

I pressemeldingen uttrykker Virtual Garden-sjefen at han er skuffet, men også glad for at nordmennene ikke kastet seg inn i et samarbeid med et konkursbo, og understreker at ingen norske kunder blir berørt av at akkurat denne Sverige-satsingen nå termineres.

Men Nordskar legger til at selskapet nå snakker med en rekke andre aktører i Sverige om et mulig samarbeid. Det kan bli aktuelt å samarbeide med IT-selskaper, Internett-aktører, i tillegg til mer tradisjonelle reklamebyråer.

- Vi har vært kontaktet av flere, sier Nordskar til digitoday.no.

Virtual Garden ble startet opp for fire år siden av Nordskar. I fjor hadde byrået inntekter på omlag 40 millioner kroner og de 60 ansatte presterte et resultat på pene tolv millioner.

Garell skulle bli nordmennenes første brohode inn på det svenske markedet, og selskapet skiftet navn til Virtual Garden Stockholm. Et av byråets nye oppdrag skulle ifølge Vision bli å markedsføre Telenor i Sverige. Men samtidig mistet Garell en rekke kunder, deriblant On Off og Hemköp - de to største oppdragsgiverne som til sammen sto for over 50 prosent av byråets inntekter.

Til toppen