JUSS OG SAMFUNN

Virtuell suksess - réell fiasko?

Scandinavia Onlines virtuelle verden - Patagonia - har foreløpig ikke hatt den helt store kommersielle suksessen. Det har heller ikke Multi Media Publishing, som utsetter lanseringen av sin VRML-verden til januar 98.

Eirik Flaa
8. sep. 1997 - 18:37

Når Scandinavia Online (SOL) i vår lanserte sin virtuelle verden Patagonia var forventningene store til produktets kommersielle potensiale. Prosjektleder Lars Kilevold, i Scandinavia Online, må imidlertid medgi at pengestrømmen inn foreløpig har vært beskjeden.

- Vi har foreløpig ikke jobbet aktivt for å få annonsører til å leie "lokaler" i Patagonia, men vi har likevel fått 4 kunder, sier Kilevold til digi.no. Han legger til at det - besøkstallet tatt i betraktning - skal være gode muligheter for å tjene penger.

- Patagonia har mellom 600 og 800 forskjellige personer innom daglig, og tallet har holdt seg noenlunde stabilt. Jeg vil anslå at når vi setter i gang salgsapparatet kan vi få minimum én ny kunde i uka, sier Kilevold.

Ved siden av Scandinavian Online har også det børsnoterte selskapet Multi Media Publishing (MMP) arbeidet med å utvikle en virtuell verden.

I motsetning til SOL som bruker den mer proprietære Active Worlds-standarden, har MMP satset på VRML. Hittil er det utviklet et prototype på VRML 1-standarden, men denne versjonen vil ikke bli kommersialisert. MMP vil isteden utvikle en ny verden basert på den nye VRML 2-standarden. I motsetning til denne vil være ferdigstilt i november, og MMP regner med å ha den kommersielle varianten klar for lansering i januar.

- Før vi lanserer vår nye verden i januar skal vi ha fem kommersielle "leietakere" fra hvert fylke i Norge på plass, sier prosjektleder i MMP, Trygve Refvem til digi.no. Refvem har tenkt seg en utleiepris på mellom 500 og 1.000 kroner i måneden for en tomt, og med 19 fylker gir dette en månedlig inntjening for selskapet på mellom 47.500- og 95.000 kroner.

Hverken MMP eller SOL ser på sine verdener som konkurrenter, og de to selskapene har vært i samtaler om samarbeid med prosjektene. Teknisk ligger nemlig de to verdene ikke så langt ifra hverandre.

- Det er faktisk mulig å bruke VRML-elementer i Active Worlds. Mulighetene er også åpne for at man kan bruke sin Avatar (les: virtuell skikkelse i Active Worlds -red.anm.) på kryss av de to standardene, sier Kilevold.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.