Visa lanserer kontaktløse betalingsterminaler

Visa lanserer «PayWave», de første kontaktløse betalingsterminalene i Europa.

Visa forteller i en pressemelding at de lanserer «PayWave», de første kontaktløse betalingsterminalene i Europa.

Terminalene lar brukeren gjøre mindre innkjøp uten verken pinkode eller signatur. Man «vifter» Visa-kortet foran terminalen og så blir innkjøpet registrert. Ingen fysisk kontakt mellom kort og terminal kreves for å gjennomføre en transaksjon.

Første land med den nye teknologien er England hvor man åpner de første terminalene i London til høsten.

PayWave er beregnet på høy-volum salgssteder som kaffekiosker, mindre dagligvareforretninger og kiosker, det vil si der transaksjonsbeløpet er lavt og effektivitet i ekspederingen av kundene er kritisk.

Utrullingen starter med Barclaycard Visa Credit på Londons t-bane, ved at PayWave-teknologien bygges inn i reisekortet kalt «Oyster Transit function».

Visa payWave-kort vil også utstedes av andre banker. Visas neste steg er å introdusere payWave funksjonaliteten i butikker rundt de travleste transportknutepunktene som Canary Wharf, Liverpool Street, Moorgate, Fenchurch Street, London Bridge, Charing Cross og Waterloo Stations.

Visa forventer at rundt 200.000 forbrukere og 2.000 butikker vil omfattes av denne innledende fasen. London skal deretter fungere so men katalysator for den videre utrullingen av teknologien til butikker og forbrukere i hele England. Deretter vil stadig flere land i Europa få kjennskap til teknologien. Først ut er Tyrkia, hvor payWave teknologien vil bli brukt av Istanbul Seabuses samt et større antall butikker. I tillegg til Tyrkia vil Frankrike, Spania og Sveits være blant de første europeiske landene hvor payWave blir tatt i bruk, heter det i pressemeldingen.

Sikkerheten i kortet er ordnet ved at man bare kan debitere mindre kjøp per gang på kortet. Når det aggregerte kjøpsbeløpet når en bestemt grense, må forbrukeren taste sin pin-kode på terminalen for å lade kortet på nytt.

Kort med PayWave vil utstyres med et merke som på figur 1 under. Brukssteder skal merkes som på figur 2.

Til toppen