Visma gjorde nok et oppkjøp

Visma-sjef Øystein Moan fikk lurt inn et siste oppkjøp på nyttårsaften.

Visma-sjef Øystein Moan handler seg stadig større og signerte nok et oppkjøp helt på tampen av året. På nyttårsaften signerte Moan et oppkjøp av hoveddelen av Ibistic.

Ibistic er mest kjent for sin innkjøpsportal og det er denne Visma har kjøpt. Det som blir igjen i Ibistic er programvareutviklingen og salget av portalløsningen.

Årsaken til oppkjøpet er enkelt. Visma kjøpte for to år siden Massmarket og døpte denne innkjøpsportalen om til Visma Advantage. Nå tilføres dette selskapet 215 bedriftskunder som i fjor handlet for 400 millioner kroner.

Visma Advantage er langt større og har 1500 kunder, men Moan vil ikke antyde over digi.no hvor mye dette datterselskapet omsetter for i året.

Advantage og Ibistic driver begge såkalte horisontale innkjøpsløsninger som lar bedrifter handle rekvisita og andre ikke-strategiske varer. Andre bedriftsportaler har spesialiserte seg med vertikale løsninger for en enkelt nisjeindustri.

Visma skal betale 28,2 millioner kroner for Ibistics markedsplass.

Til toppen